Search
Now showing items 1-100 of 355
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Temaet for denne masteroppgaven er motivasjon for å delta på kompetanseutviklende tiltak hos offentlige arbeidstakere. Formålet med oppgaven var på den ene siden å kartlegge hva som motiverer arbeidstakere i offentlig ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The effect of brain drain on Nigerian Higher Education Institutions has attracted a lot of attention in the past two to three decades. From the time of self rule or independent in 1960 till mid 1980s, Nigerian higher ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Chinese traditional culture, especially for Confucianism, had long since been eclipsed educationally and politically---largely replaced by Western-style learning in the first decades of the century and then, post-1949, by ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Hovedfokus i denne oppgaven er sammenhenger mellom rus og/eller psykiske vansker hos mødre med særlig vekt på depresjon, og hvilken betydning dette kan ha for det tidlige mor-barn-samspillet i 3 måneders alderen, samt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Entrepreneurial transformation of universities indicates the emergence of a new institutional model that actively seeks to take advantage of market opportunities. This dissertation aims to contribute to the advancement of ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
I see a society-wide ethical problem of limitation to individual agency and relations in the seemingly coherent narratives of sex/gender/sexuality that take part in enabling and foreclosing affect and expressions for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
This thesis is a comparative and empirical analysis of gender differences in research productivity among Norwegian and Australian academics. This study uses the Norwegian and Australian data from the Changing ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Oppgavens tema er å finne fram til kjennetegn på dyktige lærere som fremmer elevers kompetanse. Med utgangspunkt i at den enkelte lærere har betydning for elevens utvikling og kompetanse har følgende problemstilling blitt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstillingen er hvordan utfører trafikklærere
veiledningstimen trinn tre? Den omhandler førerkortklasse
B, personbil. Dette fordi det er personbiler det er flest av på
veiene, og som de fleste av oss har et forhold ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The purpose of this study is to explore and investigate the phenomenon of rural community libraries (RCLs) in Sub-Saharan Africa through an in-depth study of one such library located in Uganda. Specifically, it sets out ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Tema/problemstilling
Denne oppgaven vil ta for seg to spørsmål:
1. Representerer Kunnskapsløftet kontinuitet eller brudd med de tidligere læreplanene?
2. Hvilken sosial praksis vil kunne være en konsekvens av Kunnskapsløftet? ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Temaet for oppgaven er egenvurdering i grunnskolen: den vurderingen som eleven foretar av seg selv og eget arbeid. Jeg har valgt å knytte egenvurdering til selv-regulert læring for å sammenligne sentrale prosesser innen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
A helping hand? FDI and training of local personnel : A case study of a Norwegian company in Vietnam
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
This is a case study of a Norwegian company and its affiliate in Vietnam. The purpose is to evaluate the knowledge and skill transfers that take place through training, and the benefits this has for the employees and the ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
1.Problemstilling
Temaet i denne masteroppgaven er begrepet digital kompetanse og relevansen av det i individuelle opplæringsplaner. Læreplanverket for kunnskapsløftet (Utdanningsdirektoratet, 2006) opererer med fem ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne oppgaven undersøker den taktiske treneren som læremiddel i Krigsskolens lederutdanning. Den taktiske trenerens posisjon som læremiddel blir belyst gjennom fire tilnærminger: Krigsskolens læreplanverk, læreplanteori, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The objective of this project is to examine how children in African societies can be taught in ways that provide the highest quality learning environment. The study will examine why mother-tongue education is not used in ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
This study is about the neoliberalisation process within education, the process that also is called the marketisation of education. I have seen the process from a historical, political, economic, ideological and theoretical ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
This study seeks to comparatively explore, through the case of the Greek and Turkish compulsory education, how the citizenship have been perceived, and how the direction of objectives regarding citizenship policies in these ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Higher education enrollment in Vanatu does not reflect the number of senior secondary graduates in the country. There are more secondary graduates than those entering higher education. This study investigates the barriers ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Abstract
This study was intended to examine the perception of skilled Ethiopians on the issue of Ethiopia’s brain drain. My motivation for the issue arose from the class presentation I made on an article, “A Portrait ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
In this comparative case study, language shift and language maintenance are examined among Shoshoni speakers of the Shoshone-Bannock tribes in south eastern Idaho, and North Sámi speakers of Norway. In examining language ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Visjonen med denne hovedoppgaven er å belyse det ideelle tverrfaglige samarbeid i og mellom systemene Barne- og ungdomspsykiatrien, Pedagogisk Psykologisk Tjeneste, skole og hjem. Det tverrfaglige samarbeidet i og mellom ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The number of international students coming to Norway increased considerably after 2001, when the changes to the immigration policy were made. The policy was aimed to provide international students a possibility to stay ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
1.PROBLEMOMRÅDE OG PROBLEMSTILLING
Tema for denne teksten er formativ vurdering og motivasjon. Norske politiske dokumenter legger opp til en intensjon om en formativ vurdering som skal fremme motivasjon og læring. På tross ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstilling
Tema i denne oppgaven er inkludering av elever med alvorlige atferdsvansker i vanlig skole. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilke utfordringer skolene opplever i møte med denne elevgruppen, hvordan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
This thesis examines the relationship between two rapidly increasing aspects of the world’s higher education landscape: international student mobility and League Tables and Ranking Systems (LTRS) which evaluate higher ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Masteroppgaven er en kvantitativ analyse, som tar for seg klasseromsledelse i ungdomsskolen og videregående skole. Utvalget er hentet fra Notodden ungdomsskole og Notodden videregående skole. Til sammen 244 elever besvarte ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
As early as 1971, the collection of papers which make up the book Knowledge and Control (Young, 1971) had a remarkable impact on an enormous numbers of teachers and students of education in the 10 years or more after its ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Hvilke sammenhenger finnes mellom samlivsbrudd og utvikling av sosioemosjonelle vansker hos barn? Hvordan kan skolen hjelpe barn som opplever samlivsbrudd, og kan PIS sies å være et resiliensfremmende tiltak?
Teorigrunnlaget ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
This study addresses the challenges that Liberian refugee children and youths living at the Buduburam Refugee Camp face in accessing education. Over 40,000 Liberian refugees(adult and children)settle at the Buduburam Refugee ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemområde
Denne oppgavens sentrale målsetting er å undersøke hvordan barn vokser opp som sosialt og psykologisk kjønnede individer. I utgangspunktet skulle problemstillingen belyses gjennom en empirisk kvalitativ ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemområde:
Oppgaven tar for seg det den har valgt å betegne som "det mekanistiske paradigme"og dens forståelse av verden som "tingliggjort" og identifiserbar. Av særlig interesse er her paradigmets forståelse av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstillingen for oppgaven er: - ”hva skal til for å sikre en hverdag i skolen som preges av kvalitet og faglig trygghet i forhold til prinsippet om tilpasset opplæring?” Tilpasset opplæring er et tungtveiende prinsipp ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Valg av problemstilling
Hensikten med denne oppgaven har vært å sette fokus på individers ulike tilnærminger til kompetanseutvikling i arbeidslivet. Alle som har vært yrkesaktive, og kanskje spesielt i løpet av de siste ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Oppgaven du nå holder foran deg diskuterer hva det vil si å gi en rettferdig elevvurdering og om det i det hele tatt kan oppnås. Dette blir belyst igjennom teori på vurdering og filosofiske perspektiver på rettferdighet. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
This study explores how societal conflict affects the basic education of young female Hazara Afghan refugees in Quetta, Pakistan. The thesis focuses on one particular Afghan ethnic group; the Hazaras; and aims to both (1) ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstilling
I norsk allmennlærerutdanning råder det et spenningsforhold mellom teori og praksis. Dette kommer blant annet frem i NOKUT sin evaluering av utdanningen gjennomført i 2006. Mangelen på opplæring forankret ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The purpose of this study is to trace out the development process of international students’ friendship networks in Norway and identify the main factors contributing to this development. This study distinguishes between ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
SAMMENDRAG
Problemområde
Kravet til en opplæring tilpasset den enkelte elev er ikke noe nytt. Likevel kan det virke som om kravet til tilrettelegging og tilpasset opplæring har økt. Tilpasset opplæring som samtale tema ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The present study aimed to address following questions: what are the major difficulties faced by Chinese graduate students at J. F. Oberlin University in their academic adaptation; what might be the possible reasons for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
This research study investigated the students’ and teachers’ perspectives on using the portfolio assessment, which is a new practice in the context of this research study. In China-Mainland, timed-essay exam has been used ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Policies emphasising access to education have long been prioritized at the expense of quality in education. However, recently quality in education has come to receive substantially more attention in the educational discourse. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
This study aimed at exploring the difference in learners‟ achievement in public and private primary schools in Tanzania. Three subjects namely Kiswahili, English and Mathematics were assessed to investigate the differences. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
1. PROBLEMOMRÅDE
Systemarbeid i PP-tjenesten har lenge vært forventet og etterlyst av skolemyndigheter og aktører på fagfeltet (Anthun 1999a, 1999b). Fra skoleåret 1999/2000 ble systemperspektivet formelt innført i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The implementation of technology-enhanced learning has attracted a great interest from the practitioners in the field of workplace learning. But first generation of E-learning turned out not to fulfill its promises to ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The supply and quality of teachers are the keys to the development of education. Teacher education is an important part of social education system. Chinese government have practiced free teacher education program in 2007 ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstilling
I denne oppgaven undersøkes hestejenters sosialisering i stallen. Hva er bakgrunnen for deres interesse, hva betyr stallen for dem, og hva kjennetegner sosialisering i stallen? Mange investerer hoveddelen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstilling
Oppgavens hovedmål er å se på frivillighet i Norges Røde Kors i et sosialpedagogisk perspektiv. Ut fra dette perspektivet vil jeg drøfte spenningsforholdet mellom individ og samfunn samt utviklingen av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The focus of this study is to explore the phenomenon of the Centres of Excellence in the higher education context. The starting point of the work is the abundant rhetoric on the role of higher education in modern society, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Gender is one of the central organizing principles around which social life revolves. Gender imbalance in education is linked with social, cultural, historical, economic and political factors. Although there are a set of ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The purpose of this thesis is to explore whether decentralization of education systems affects student performance. Many countries around the world have adopted similar educational policies since the 1980s, including the ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemområde
Tema for oppgaven omhandler samarbeidet mellom hjem og skole. Hva som finnes av litteratur og forskning, og om dette er å finne i Kunnskapsløftet har gitt grunnlag for følgende problemstilling: En analyse av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The objective of this study was to investigate how participants and guardians of participants perceive the quality and relevance of the Alternative Basic Education (ABE) program in the Amhara National Region of Ethiopia. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne avhandlingen fokuserer på forholdet mellom selvbestemt motivasjon, autonomistøttende treningsklima, selvoppfattet kompetanse, trening og vitalitet/velvære blant studenter. Oppgavens fokus er rettet mot selvbestemme ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Tittelen jeg har valgt for oppgaven er: ”LINEDANSEN MELLOM TO KULTURER”. Linedansen mellom to kulturer skal symbolisere selve balansen minoritetsungdom må forholde seg til, for å leve i harmoni med sine to kulturer. Linedans ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The purpose of this study is to explore how frame factors can affect teaching. The study is about the primary school teacher in Bosnia and Herzegovina. Through locating the frame factors influencing primary education the ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Charles Taylors filosofi gir perspektiver for å forstå mennesket som subjekt og aktør. Taylor fremmer gjennom hele sitt filosofiske virke et bilde av mennesket som selvfortolkende og selvreflekterende vesen som skaper sin ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
ABSTRACT
The study was aimed at analysing the implementation of the Bologna process in Cameroon Higher Education System with case study from the University of Buea. The study examines the Bologna process in Cameroon from ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
This study is aimed at understanding staff mobility, recruitment and professional development in Ethiopian higher education. To respond to these questions, qualitative method was mainly used. The data collection tools were ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
This study was concerned with school inspection in Tanzania. The main aim was to explore the extent to which school inspection has an impact upon teaching and learning in Tanzanian primary schools and to give some insights ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Along with the rapid development of China’s economy and national strength in recent years, the Chinese government places increased importance on the cultivation of soft power, through which hoping to enhance China’s ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Oppgavens fokus er å gjøre rede for "The self-determination theory" (SDT) av Edwars L. Deci & Richard M. Ryan. Oversatt til norsk, "Selvbestemmelsesteorien". Teorien er omfattende og jeg vil derfor fokusere på utvalgte ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemområde:
a)Hovedproblemstilling: En oppfostring basert på læreplanens grunnleggende kristne og humanistiske verdier – hvilke konsekvenser får disse verdiene for lærerens grunnleggende væremåte overfor eleven, lærerens ...
Adler coaching som utviklingsverktøy i bedriften : en eksplorerende og kritisk studie av Adler coachingens prinsipper og intensjoner Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
PROBLEMFORMULERING
Masteroppgaven tar utgangspunkt i innføringen av Adler coaching og programmet ‖Positiv Endring Coachende Lederstil‖ (PECL-programmet) i en produksjonsbedrift (i oppgaven omtalt som ‖Bedriften‖) innenfor ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Many higher education systems are undergoing transformations in the face of today‟s highly changing environment. One such change has to do with the establishment of external quality assurance systems. In Ethiopia, the ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Formålet med oppgaven er å få kunnskap om hva pakistanske kvinner opplever som hindringer for å delta på norskkurs og oppnå nivå. Problemstillingen tar utgangspunkt i kunnskapen om at mange pakistanske kvinner har lav ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
PROBLEMSTILLING
Utgangspunktet for studien er hvordan samhandling mellom ulike institusjoner kan knyttes opp mot kunnskapsutvikling og tverrfaglig innsikt. Oppgaven fokuserer på hvordan spenninger og motsetninger i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
This thesis analyses the responsiveness of Russian higher education to the need of maintaining students’ mental health on campus. The main focus of the study is the support structures established at Pomor State University ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Higher education has become a politically sensitive issue, making it difficult to achieve institutionalised European-level cooperation and integration policies. Due to specific higher education policy initiatives at a ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemområde og problemstilling
Mellom 15 og 20 prosent av barn og unge i Norge har psykiske plager som de blir så påvirket av at det går utover deres funksjonsnivå. 30-50 prosent av befolkningen vil rammes av en psykisk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The Albanian Parliament approved a new higher education law in 2007. The law started to be operational in the beginning of 2008 and the process of its implementation is still going on. Our research aims to understand the ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Oppgaven er teoretisk, basert på tekstanalyse. Problemstillingen er som følger:
-Hvordan kan systemendring tolkes, og hvilke utfordringer innebærer det for pedagogisk systemarbeid?
Besvarelsen er delt i to, ettersom ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
By asking two groups of students respectively from a rural school and an urban school in Yunnan Province in Southwest region of China, this research provides a mini-empirical picture of disparities between rural and urban ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Tema og problemstilling:
Dynamisk kartlegging kan beskrives som en interaktiv tilnærming til elever med akademiske lærevansker der det legges vekt på å undersøke elevenes evne til å tilegne seg spesifikke læringsstrategier ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Temaet for denne oppgaven er barn av psykisk syke foreldre. Dette er barn som i mange år har vært ”usynlige” og der behandling av den voksne ofte har gått på bekostning av barnets helse og utvikling. De sist ti årene har ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
1.Problemområde
Internasjonale undersøkelser som PISA gjennomført av OECD, viser over tid at norske elever presterer dårligere enn forventet i forhold til ressursbruken i norsk skole. Dette har bidratt til et økt fokus ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The focus of this study lies on understanding the survival characteristics of universities and their effects, and, consequently, the ability of universities to endure and prosper in the absence of a nation-state providing ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The focus of this study is to reflect how students experienced the Erasmus Mundus program. Taking two specific EM course as case study aims to understand how EM course was organized, how teaching and learning was taking ...
Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak : en undersøkelse av hvordan samarbeidsmodellen fungerer i Frogn kommune Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Bakgrunn
Jeg arbeider som utekontakt. Dette er et sosialt oppsøkende forebyggende arbeid i forhold til ungdom, primært mellom 13 og 18 år. Gjennom dette arbeidet synes jeg det er spennende og lære mer om hva slags forebyggende ...
The effect of socio-economic background and campus experience on students' career aspirations : an empirical study at Wuhan university of technology Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Career aspirations reflect the individual social desires. This study aims to discover the influence of socio-economic background and campus experience on students’ career aspirations, by addressing the following research ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
We investigated the cognitive process of 45 beginning students, advanced students and experienced teachers who responded to selected items from Arizona Educator Proficiency Assessment (AEPA) practise tests while they were ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
This study investigated North–South cooperation in higher education through a case study of the Norad‟s Program for Master Studies (NOMA) program. The study encompasses the role of higher education in development and how ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
1 – Problemstillinger og teoretisk utgangspunkt.
Oppgaven undersøker norske læreres undervisning i lesestrategier, samt betydningen av kunnskap for slik undervisning. I dagens vestlige samfunn blir lesekompetanse mer og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Tema og problemstilling
Tema for denne oppgaven er sen diagnostisering av barn med Asperger syndrom. Barn med Autistisk forstyrrelse får vanligvis diagnose rundt treårs alder mens barn med Asperger syndrom ofte ikke blir ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstilling
I 2006 startet innføringen av den nye skolereformen Kunnskapsløftet, og det tilhørende læreplanverket, LK06. I LK06 står utvikling av grunnleggende ferdigheter sentralt. Følgende fem ferdigheter regnes som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Leadership has been identified as one of the key factors that determine the atmosphere that exists in most organizations. Among the core functions universities are tasked to perform is the training of the people who ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
PROBLEMSTILLING
Hva slags opplæring i elevvurdering fikk norske allmennlærerstudenter som avsluttet utdannelsen i 2007, sammenlignet med lærerstudenter utdannet i samme periode i Queensland, Australia?
METODE
Kvalitativ ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The main purpose of the study is to compare the systems of teacher training in Finland and Ukraine analyzing similarities and differences. The choice of the countries caused by the uniqueness of the cases is not accidental. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Abstract
This inquiry deals with the subject of quality of education at the basic level. It specifically seeks to examine the efforts Kwara State Universal Basic Education Board (KWSUBEB) is making to improve the quality ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Tema og problemområde:
Temaet for oppgaven er minoritetsspråklige elevers opplæringstilbud. Ved å utdype de føringer som ligger i politiske dokumenter, samt ved å belyse forskning på området, ønsker jeg få svar på hva som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
1) Problemområde/problemstilling:
Formålet med denne oppgaven er å bidra til forskningen på kriteriespørsmålet i evaluering. Min foreløpige hypotese i oppgaven var at evaluering ikke uten videre fører til endring og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne oppgaven handler om den veiledningen som foregår i politistudentenes andre år av høyskoleutdanningen. Det redegjøres for hvilket syn Politihøyskolen har på veiledning, og i hvilken grad slik veiledning foregår i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstilling:
Temaet for denne masteroppgaven er handlingskompetanse og oppdragelse i familien. Formålet med oppgaven var på den ene side å undersøke hva handlingskompetanse er og diskutere dette ved hjelp av noen ulike ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
1) Problemstillinger
Hensikten med oppgaven er å belyse forholdet mellom pedagogikk og psykisk helsevern
eksemplifisert ved schizofreni, mestring og livskvalitet. Historisk sett synes pedagogikk å ha vært
lite representert ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemområde/problemstilling:
Jeg forsøker å finne ut hvilket syn på bibliotekets virksomhet som reflekteres de to prosjektene Den kulturelle skolesekken (DKS) og Gi rom for lesing! (GRFL). Problemstillingen lyder Hvilket ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstilling
Å lære elevene å lese er en av skolens viktigste oppgaver, og det å kunne lese med forståelse er en forutsetning for å kunne tilegne seg kunnskap og læring fra skriftlige kilder. Lesing har tradisjonelt ...