Browsing Institutt for pedagogikk by Title
Now showing items 1365-1384 of 2427
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)This article examines how second-year law students act and interact to maintain legal doubt in solving case assignments in groups. Professional norms of inquiry within the legal domain include keeping an issue open for ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)In this paper, the potential relationship between creative citizenship and what may be termed ‘maker literacies’ is examined in the light of emergent findings from an international project on the use of makerspaces in early ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)This article addresses the opportunities and challenges of turning a science, technology, engineering, and mathematics (STEM) classroom into a makerspace for hands-on experimentation with digital tools and materials in ...
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2019)This chapter explores the issue of agency as a central feature of makerspaces, and the challenges and opportunities that may emerge in that regard when such spaces are designed targeting young learners. Educational research ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Problemområde Denne oppgaven innebærer en kvalitativ undersøkelse av simuleringen ”Telepolia” som brukes i opplæring av nyansatte. Formålet med oppgaven er å bidra til mer kunnskap om hvordan simulering brukes som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Historisk har arbeidet med vold i Norge utviklet seg fra frivillig arbeidet drevet av kvinnebevegelsen til at det offentlige har kommet på banen, og i dag er problematikken prioritert på regjeringsnivå. Den nye krisesenterloven ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Denne masteroppgaven undersøker læreres erfaringer og opplevelser med skole-hjem samarbeid ved skolevegringsproblematikk. Bakgrunnen for studien er at det rapporteres om økning av skolevegringsproblematikk fra PP-tjenesten ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2008)PROBLEMOMRÅDER/PROBLEMSTILLINGER Jeg tar Opplæringsloven §2-8 (LOV 1998-07-17 nr 61) som utgangspunkt. Den sier: Elevar i grunnskolen med anna morsmål enn norsk og samisk har rett til særskild norskopplæring til dei har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Problemområde Oppgavens siktepunkt er å se på skolebygg, med fokus på skoler med fleksible og transparente løsninger. Arkitektur og design av skolebygg har stor variasjon og har endret seg opp gjennom tidene. Valg av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Foreldres involvering i barnehagen har endret seg de siste ti-årene når det gjelder både omfang og innhold (Glaser, 2016). Videre har dagens rammeplan for barnehagen en klar intensjon om å skulle være i stand til å møte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)The main purpose of this study was to investigate the impact of management on teaching and learning in Malawian Secondary Schools. With a spate of poor Malawi School Certificate Examinations (MSCE) results and the rampant ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)This study focuses on the politics of time in education by analysing ‘The Future School’ reports published by Nordic state authorities between 2010 and 2015. Building on a system-theoretical understanding of social time, ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Problemområde: Formålet med denne studien er for det første å undersøke hvilke endringer som har skjedd i mål og vurdering som didaktiske kategorier i et utvalg læreverk for grunnskolen. Verkene ble utgitt for første gang ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Denne masteroppgaven handler om Pedagogisk psykologisk tjeneste i møte med minoritetsspråklige elever i Osloskolen. Oppgaven ønsker å ta for seg hvordan PP-rådgivere opplever utredningen av denne elevgruppen, og hva de ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)1. Problemområde/ problemstilling. Tema for denne oppgaven er å vurdere om mapper i opplæringen kan være et hensiktsmessig bidrag til en tilpasset opplæring på ungdomsskolenivå. Mappelæring og mappevurdering har blitt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Sammendrag Kvalitetsreformen i høyere utdanning (Stortingsmelding nr. 27(2000-2001)) trekker frem flere forslag til endringer i utdanningssektoren. Alternative vurderingsformer er ett av de, og mappevurdering blir konkret ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)TEMA Evalueringsstudie av mappe som lærings- og vurderingsmetode. BAKGRUNN Det er mange måter å gjennomføre mappe- eller portfoliometodikk på. Høgskolen i Oslo, avdeling for sykepleierutdanning har mappemetodikk med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)In recent years, the field of CIE has experienced an outburst of self-reflective papers wherein comparativists study the nature of the field and map its content. This study contributes to this trend by drawing attention ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2019)This paper is about education as a discipline and a research field and various attempts to circumscribe and map it. First, we look at different Norwegian attempts to represent education understood as a discipline, in terms ...