Browsing Institutt for pedagogikk by Title
Now showing items 970-989 of 1676
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)This article examines how second-year law students act and interact to maintain legal doubt in solving case assignments in groups. Professional norms of inquiry within the legal domain include keeping an issue open for ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)In this paper, the potential relationship between creative citizenship and what may be termed ‘maker literacies’ is examined in the light of emergent findings from an international project on the use of makerspaces in early ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Problemområde Denne oppgaven innebærer en kvalitativ undersøkelse av simuleringen ”Telepolia” som brukes i opplæring av nyansatte. Formålet med oppgaven er å bidra til mer kunnskap om hvordan simulering brukes som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Historisk har arbeidet med vold i Norge utviklet seg fra frivillig arbeidet drevet av kvinnebevegelsen til at det offentlige har kommet på banen, og i dag er problematikken prioritert på regjeringsnivå. Den nye krisesenterloven ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2008)PROBLEMOMRÅDER/PROBLEMSTILLINGER Jeg tar Opplæringsloven §2-8 (LOV 1998-07-17 nr 61) som utgangspunkt. Den sier: Elevar i grunnskolen med anna morsmål enn norsk og samisk har rett til særskild norskopplæring til dei har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Problemområde Oppgavens siktepunkt er å se på skolebygg, med fokus på skoler med fleksible og transparente løsninger. Arkitektur og design av skolebygg har stor variasjon og har endret seg opp gjennom tidene. Valg av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)The main purpose of this study was to investigate the impact of management on teaching and learning in Malawian Secondary Schools. With a spate of poor Malawi School Certificate Examinations (MSCE) results and the rampant ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Problemområde: Formålet med denne studien er for det første å undersøke hvilke endringer som har skjedd i mål og vurdering som didaktiske kategorier i et utvalg læreverk for grunnskolen. Verkene ble utgitt for første gang ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Denne masteroppgaven handler om Pedagogisk psykologisk tjeneste i møte med minoritetsspråklige elever i Osloskolen. Oppgaven ønsker å ta for seg hvordan PP-rådgivere opplever utredningen av denne elevgruppen, og hva de ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)1. Problemområde/ problemstilling. Tema for denne oppgaven er å vurdere om mapper i opplæringen kan være et hensiktsmessig bidrag til en tilpasset opplæring på ungdomsskolenivå. Mappelæring og mappevurdering har blitt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Sammendrag Kvalitetsreformen i høyere utdanning (Stortingsmelding nr. 27(2000-2001)) trekker frem flere forslag til endringer i utdanningssektoren. Alternative vurderingsformer er ett av de, og mappevurdering blir konkret ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)TEMA Evalueringsstudie av mappe som lærings- og vurderingsmetode. BAKGRUNN Det er mange måter å gjennomføre mappe- eller portfoliometodikk på. Høgskolen i Oslo, avdeling for sykepleierutdanning har mappemetodikk med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)In recent years, the field of CIE has experienced an outburst of self-reflective papers wherein comparativists study the nature of the field and map its content. This study contributes to this trend by drawing attention ...
-
Maskulinitet i et praksisperspektiv - en case-studie av hvordan maskulinitet blir forhandlet i skolens ulike utdanningsrom.Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2018)Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan maskulinitet blir forhandlet i skolens ulike utdanningsrom. Ved å gjennomføre en case-studie på en barneskole i en norsk storby, er formålet med oppgaven å bidra til mer ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)TEMA OG PROBLEMSTILLING Barnehagen er pålagt ansvar for mat og måltider i barnehagen. Problemstillingen fokuserer på forskjeller og likheter mellom ulike barnehager, og gapet mellom lovens intensjoner og barnehagens ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Denne oppgaven handler om samarbeidslæring og sosial interaksjon i et nettbasert undervisningstilbud. Oppgaven er fundert i litteratur som hevder at sosial interaksjon er viktig for god samarbeidslæring. MatematikkMOOC er ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)I flere nasjonale og internasjonale studier kommer det frem at matematisk kompetanse er viktig for å kunne fungere i dagliglivet og samfunnet. Det fremkommer også at det er relativ høy forekomst av matematikkvansker hos ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Oppgaven handler om strategiutvikling hos elever med matematikkvansker. Formålet er å kartlegge hva som kjennetegner strategibruk hos elever med matematikkvansker, og å vise hvordan strategiopplæringen kan tilrettelegges ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Schools in Norway often emphasize heterogeneous groups in education. The postulated negative effects of homogeneous ability groups on motivation and academic self-concept have long been debated. This study uses semi-structured ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2019)This article-based thesis investigates how mathematically gifted students experience the Norwegian school system and how we can understand the definitions of gifted education through the philosophy of language. The overarching ...