Browsing Institutt for pedagogikk by Title
Now showing items 1750-1769 of 1935
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2015)My ambition with this chapter is to throw some lights on the close link between “democracy” and “education” and their mutual interdependence. I hope to do so by performing a three-step philosophical analysis of an event ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Bakgrunn Utgangspunktet for oppgaven var at jeg på en konferanse i 2010 sanset erfarne fagpersoner på rusfeltets uro over kortere behandlingstider i døgninstitusjoner. Det finnes en kunnskapsoppsummering som konkluderer ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne masteroppgaven undersøker begrepet tidlig innsats i utdanningssammenheng. Studien har sett på hvordan prinsippet om tidlig innsats er beskrevet og forstått på henholdsvis politisk og praktisk nivå. Datamaterialet ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)Problemområdet I klassisk teori om organisasjonslæring er ikke tilbakemeldinger fra leder til medarbeider omtalt, heller ikke som en betingelse for organisasjonslæring. Undertegnede ønsker å belyse dette, gjennom en analyse ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)Metode: Dette er ei teoretisk oppgåve. Eg har gjort greie for Aktiv Læring og presentert det som systemretta opplæring. For å vise dei mogelegheitene barn med langsam læringstakt får ved bruk av Aktiv Læring , har eg ...
-
Tilpasset opplæring for alle elever : kan individuelle utviklingsplaner være en fruktbar tilnærming? (Master thesis / Hovedoppgave, 2005)SAMMENDRAG AV HOVEDOPPGAVEN I PEDAGOGIKK TITTEL:TILPASSET OPPLÆRING FOR ALLE ELEVER – KAN INDIVIDUELLE UTVIKLINGSPLANER VÆRE EN FRUKTBAR TILNÆRMING? AV:Christine BIRKNES FLØGSTAD EKSAMEN:Hovedoppgave i pedagogikk.Prof ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Problemstilling: I 2003 ble klassedelingsreglene opphevet. Dette skapte et handlingsrom som gjorde det enklere å etablere skoler med annen organiseringsform enn den tradisjonelle. Dette skulle tjene hensikten å gjøre det ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)PROBLEMOMRÅDE OG PROBLEMSTILLINGER Lærerne bruker mye tid og krefter for å møte alle elevene på en ansvarlig måte. De differensierer krav og metoder, kartlegger, lager flere ulike arbeidsprogram og ulike planer, og noen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Problemstillingen for oppgaven er: - ”hva skal til for å sikre en hverdag i skolen som preges av kvalitet og faglig trygghet i forhold til prinsippet om tilpasset opplæring?” Tilpasset opplæring er et tungtveiende prinsipp ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Problemområde Oppgaven innebærer en kvalitativ undersøkelse av en workshop mellom et konsulentfirma og en organisasjon med mål om å danne innhold og læringsmål til et e-læringsspill om HMS. Formålet med oppgaven er å bidra ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2016)Avhandlingen har en klar fagdidaktisk forankring, og den faglige konteksten for studien er grunnskolefaget kunst og håndverk. En sentral målsetting har vært å utvikle kunnskap om hva som skjer i møtet mellom elever, lærer ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Problemstilling I denne oppgaven så utforskes korrelasjonen mellom tospråklighet og eksekutive funksjoner med utgangspunkt i hensikten med å avdekke hvordan og i hvilken form tospråklighet påvirker eksekutive funksjoner. ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)This study investigated whether accessing conflicting claims in other documents by means of hyperlinks embedded within currently read documents may facilitate conflict detection and source-content integration. Norwegian ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)In this master’s thesis I explore the learning that happened through mass collaboration on the virtual canvas hosted by the website Reddit, known as Place. Place was a virtual canvas of 1 000 x 1 000 tiles or pixels. The ...
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2019)This symposium aims to expand the use of and perspectives on Interaction Analysis (IA) and related methods in CSCL, and to explore new ways of collecting, editing, visualizing and sharing research data, including video and ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
Tospråklig utvikling fra et foreldreperspektiv: En kvalitativ studie av norsk-somaliske foreldres oppfatninger og strategier knyttet til barnets tospråklige utviklingRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
-
Tospråklighet som førstevalg : En studie av norsk-franske barn og deres vilkår for utvikling av tospråklighet i en internasjonal skolekontekst i FrankrikeRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2012)Vilkårene for utvikling av tospråklighet begrenses i denne oppgaven til å dreie seg om språkbruksdomener barna oppholder seg i til daglig: hjem og skole (Fishman 2007). Disse kontekstene kan sies å legge grunnlaget for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)The present study examines the organizational programme of NORHED, the standing acronym for the Norwegian Programme for Capacity Development in Higher Education and Research for Development, operating in the organizational ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Increased globalization exposes countries to a variety of challenges, such as the gap between education and professional life. Many countries globally develop competence-oriented curriculum reforms based on general knowledge ...