Browsing Institutt for pedagogikk by Title
Now showing items 1300-1319 of 2433
-
(Research report / Forskningsrapport; Peer reviewed, 2019)Som en del av fagfornyelsen skal programmering innføres i flere obligatoriske fag fra høsten 2020. Formålet med denne rapporten er en litteraturgjennomgang av hva forskning på programmering og læring viser, og å undersøke ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Problemstilling: Den overordnende problemstillingen er som følger: Hvilke sammenhenger er det mellom prestasjonsbetinget bonus og medarbeideres behovstilfredsstillelse, organisasjonsbinding og vitalitet i kunnskapsintensive ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen ser vi nærmere på ungdommers bruk og forståelse av bildedeling på Internett. Vi analyserer data fra semistrukturerte intervjuer og beskriver hvordan tre jenter og tre gutter fra Norge håndterer ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)Denne oppgaven har analysert hvilken funksjon Livslang Læring i har som utdanningspolitisk begrep og tema i dagens europeiske høyere utdanning. Teoretisk hviler oppgaven på at vi dagens vestlige samfunn lever i et hyperkompleks ...
-
Livsmestring for voksne sykmeldte : et deltakerperspektiv på Friskgården - spesialist i arbeidshelse (Master thesis / Masteroppgave, 2011)Problemstilling Den norske regjeringen satte så sent som i 2009 ned et ekspertutvalg med mandat til å komme med administrative tiltak for å redusere sykefraværet i Norge. Den kraftige økningen i antall sykmeldte bekymret ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2018)This paper examines teachers' local curriculum development by analyzing such development as a process of object construction. One team of lower secondary school teachers, mandated to develop a subject curriculum for their ...
-
Local Languages in Schooling as a Right in Education. A Case Study of Curriculum Reform in Zanzibar (Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2012)This thesis explores the consequences of linguistic choices for quality education, selfdetermined development and children's rights in education. The analysis centers on a case study of a curriculum change in Zanzibar in ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)The literature on vocational educational aspirations typically lacks a conception of space, place and local employment opportunities. This article compares two locations in Norway, that is, the capital Oslo, characterised ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)Students’ goal strivings are known to be connected with important outcomes, both academically and with regard to individual well-being. In spite of their importance, our knowledge offactors contributing to their early ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Speech perception deficits are commonly reported in dyslexia but longitudinal evidence that poor speech perception compromises learning to read is scant. We assessed the hypothesis that phonological skills, specifically ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Chinese traditional culture, especially for Confucianism, had long since been eclipsed educationally and politically---largely replaced by Western-style learning in the first decades of the century and then, post-1949, by ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Oppgaven er teoretisk, basert på tekstanalyse. Problemstillingen er som følger: -Hvordan kan systemendring tolkes, og hvilke utfordringer innebærer det for pedagogisk systemarbeid? Besvarelsen er delt i to, ettersom ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Problemområde: Masteroppgaven, Lære å lære – Læringsstrategier som implementeringsarbeid i den videregående skole, omhandler et konkret implementeringsarbeid i en videregående skole i Oslo. Det ser på resultater av dette ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Problemområde/ problemstillinger Temaet for hovedoppgaven er læreboka og den rollen den har i undervisningen. Bakgrunnen er de problemene man tradisjonelt har hatt med å forene tradisjonell lærebokbruk med betydningen av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
-
(Research report / Forskningsrapport / PublishedVersion, 2015)I forskningsprosjektet ARK&APP (2013–2015) blir det gjennomført to kvantitative og 12 kvalitative casestudier. Lærerens valg og bruk av læremidler og læringsressurser samt elevenes valg av læringsressurser er sentralt i ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)Problemområde Tema for denne oppgaven er læring. I Stortingsmelding 30 (2003-2004) legges det vekt på at skolen må være en lærende organisasjon, og at det i tiden fremover skal satses på lærernes kompetanse. I denne ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)PROBLEMOMRÅDE Formålet med denne studien er å undersøke hvordan nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) implementeres ved offisersutdanningen på Krigsskolen (KS) og grunnskolelærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus ...