Search
Now showing items 1-10 of 31
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)
Undervisningskvalitet måles og analyseres i dette kapitlet gjennom de fire dimensjonene 1) god klasseromsledelse, 2) støttende lærer, 3) tydelige intensjoner og 4) faglige/kognitive utfordringer. Data hentes fra ...
(Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)
Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) er en internasjonal studie i matematikk og naturfag for grunnskolen, som fra og med 1995 har blitt gjennomført hvert fjerde år. Norge har deltatt hver gang ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)
Students' perceptions of instructional quality are among the most important criteria for evaluating teaching effectiveness. The present study evaluates different latent variable modeling approaches (confirmatory factor ...
The Relations Among School Climate, Instructional Quality, and Achievement Motivation in Mathematics
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)
Instructional quality is considered to be an important classroom variable, as it is significantly related to student achievement and motivation in mathematics. Existing studies in educational effectiveness furthermore ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
Lærernes kompetanse og undervisningskvalitet har betydning for elevenes prestasjoner, mens elevsammensetningen i en klasse har betydning for både undervisningskvalitet og prestasjoner. Dette kapitlet undersøker om endringer ...
(Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
I Norge har naturfagprestasjoner på ungdomstrinnet i lang tid ligget under de andre nordiske landene, og de falt i tillegg med 13 poeng fra 2015 til 2019, noe som tilsvarer omtrent et halvt års skolegang. Derfor handler ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
På samme måte som motivasjon og skolemiljø (målt ved trygghet, læringsfokus, psykososialt og fysisk miljø) har betydning for elevenes prestasjoner, har også skolemiljøet en betydning for elevenes motivasjon. Dette kapitlet ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
Flere internasjonale studier har funnet en positiv sammenheng mellom utforskende arbeidsmåter og elevers læringsutbytte, men nesten ingen studier har tidligere undersøkt dette med utgangspunkt i representative norske data. ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
Denne studien beskriver elevenes muligheter til å lære (OTL) i naturfag, og undersøker tre læreplannivåer: det intenderte (altså hva elevene skal lære), det implementerte (altså hva lærerne underviser, OTL) og det oppnådde ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
Språk er en viktig faktor i et likeverdsperspektiv. Denne studien bruker data fra TIMSS 2015 og TIMSS 2019 (9. trinn) for å se om endringer i hvor ofte elevene snakker norsk hjemme, kan forklare nedgangen i naturfagprestasjoner. ...