Abstract
Fra begynnelsen av 1980-tallet ble det satt i gang prosjekter som skulle utvikle ”det nye Postverket”. Det nye Postverket skulle ha fokus på marked, konkurranse og lønnsomhet for sine tjenester. Prosjektene på 1980-tallet førte på 1990-tallet til store endringer i bedriften som berørte de ansatte og deres organisasjoner. I 1996 var Postverkets tid som forvaltningsbedrift forbi.
Endringene i Postverket kan knyttes til et bredere politisk-ideologisk skift. Det ble fremmet kritikk mot staten fra flere hold - og med ulikt innhold. En viktig del av kritikken hadde nyliberalistisk innhold og var rettet mot statens ekspansjon og vekst. For blant annet forvaltningsbedriftene kom privatisering, konkurranseutsetting og forretningsorientering på dagsorden. Postverket var en av forvaltningsbedriftene som gjennomgikk endringer. Hvordan forholdt forbundsledelsen i Norsk Postforbund seg til forretningsorienteringen i Postverket i perioden 1981-1996? Hva kan forklare dette? Det er hovedspørsmålene som undersøkes i oppgaven.