Sammendrag
Motivasjonen bak denne oppgaven er å se nærmere på symbolikken og funksjonen til ”nippled ewers”, en type keramikkvase som ble laget på Kykladene, en øygruppe i Egeerhavet, mellom midt- og tidlig sen bronsealderen. Det ble ofte antatt at disse vasene ble brukt til drikkoffer, og antas ofte å være knyttet til fruktbarhetsritualer på grunn av deler av dekorasjonen, som for eksempel bryster. I denne oppgaven tar jeg en mer kritisk blikk på den kombinerte bevis fra funnkontekstene, form og dekorasjonen av disse vasene, for å kunne bedre forstå deres symbolikk og funksjon.
Mange ”nippled ewers” har blitt funnet i sannsynlige domestiske sammenhenger, særlig på utgravninger i Akrotiri på Thera. Funnene fra Akrotiri tyder på at religiøs tro, domestiske ritualer og hverdagsliv var sterkt sammenknyttet på Kykladene, og at ”nippled ewers” hadde en viktig rolle i disse ritualer. Domestiske ritualer er spesielt tydelig i aktiviteter som kverning og lagring av korn, og andre domestiske aktiviteter. Formen og dekorasjonen av ”nippled ewers” inneholder en kompleks symbolikk. Symbolikken er knyttet til både fremstillinger av kvinner i seremonielle antrekk, og fremstillinger av fugler som symboler for kommunikasjon med den guddommelige verden. Dermed viser symbolikken i ”nippled ewers” at fremstillinger av den kvinnelige kroppen i religiøse kontekster betyd mye mer enn fruktbarhet. Disse troene kunne involvere aktiviteter som for eksempel transe, spådom eller andre måter å manifestere det guddommelige i hverdagen. Et ønske om å opprettholde en forbindelse med fortiden og forfedrene kan også være en aspekt, på grunn av den lange perioden med bruk av disse vasene. I tillegg er ”nippled ewers” vitner til kvinners engasjement i både lagring av tradisjonell og rituell keramikk, og deres rolle i gjennomføringen av religiøse ritualer.
The motivation behind this thesis is to take a closer look at the symbolism and function of the nippled ewer, a ceramic vessel manufactured in the Cyclades, in the southern Aegean, during the Middle to early Late Bronze Age. These vases are often interpreted as libation vessels, and are frequently connected to supposed fertility rituals due to features such as plastic breasts. In this paper I take a more critical look at the combined evidence of the find contexts, and shape and decoration, of these objects, in order to better understand their symbolism and function.
Many nippled ewers appear in probable household contexts, particularly at the site of Akrotiri on Thera. The evidence from there suggests that religious beliefs, domestic rituals and everyday life were deeply interconnected in the Cycladic culture, and that nippled ewers played an important role in domestic ritual. Traces of domestic ritual are particularly evident in activities such as the grinding and storage of grain, and other household industries. The shape and decoration of nippled ewers also offers evidence of a complex symbolism. This is tied both to depictions of women in ceremonial attire, and to images of birds as symbols of communication with the divine world. Thus depictions of the female body in Cycladic religious contexts appear to have expressed far more than just fertility. Religious beliefs may also have involved activities like ecstatic trance, divination and other manifestations of the divine in the everyday world. A concern with maintaining a connection to the Cycladic past and to the ancestors is also suggested by the long period of use of these vessels. Finally, nippled ewers are a testament to the involvement of women in both the crafting of traditional and ritual ceramics, and in the performance of religious rituals.