Abstract
Ett uttrykk for ønsket om en mer moderne og brukervennlig offentlig sektor er etableringen av tverrsektorielle samarbeid. I denne oppgaven studerer jeg hvordan beslutningsprosesser finner sted når tre sjølstendige organisasjoner i staten samarbeider om ett felles IKT-system. Undersøkelsen omhandler samarbeidet mellom Skatteetaten, Brønnøysundregistrene og Statistisk sentralbyrå om innrapporteringsportalen Altinn.
For å undersøke beslutningsprosessene som har funnet sted skisserer jeg tre teoretiske forklaringer på hvordan Altinn representerer en organisasjonsendring hos de tre deltakende etatene. Jeg utformer tre hypoteser. Den første ser på etableringen av Altinn som en strengt hierarkisk styrt prosess. Den andre undersøker i hvilken grad Altinn som samarbeid mellom tre sjølstendige organisasjoner bærer preg av forhandlinger og hevding av egeninteresser. Den tredje undersøker i hvilken grad Altinn først og fremst er et system som er satt i drift for å gjøre staten mer i tråd med myter og moter om hvordan en moderne stat skal være overfor innbyggerne. Jeg bruker også et teoretisk rammeverk for å undersøke hvilke mulige begrensninger som finnes i teknologien som brukes. Hvordan spiller for eksempel etatenes eksisterende systemer inn og hvilke teknologivalg styrer aktørenes videre muligheter for å fatte avgjørelser? Undersøkelsen ble gjennomført gjennom intervjuer blant mellomledere i etatene, en spørreundersøkelse blant prosjektdeltakerne og dokumentstudier.
Undersøkelsen viser at prosjektdeltakerne oppfatter prosjektet som forholdsvis hierarkisk styrt, mens målsetninger og ønskede effekter av systemet er mindre klart. Hovedeffekten av innføringen av systemet er ikke mer effektivitet eller bedre data, men bedring av statens rykte og anseelse hos innbyggerne. Samtidig er beslutningsprosessen i et stort og fragmentert prosjekt uoversiktlig og komplisert, også for etats- og prosjektledelse. Dermed er det vanskelig å få fullstendig innsikt i avgjørelser som tas. Prosjektdeltakerne oppfattet mange faktorer som styrende for sitt arbeid med Altinn, også egeninteresser, organiserte interessegrupper og media. Videre viser studien at mens eksisterende IT-løsningene ikke la avgjørende føringer på utforming av systemet, har snarere eksisterende skjemaer for innrapportering vært begrensende.