Abstract
Oppgaven «Å følge instruks» handler om hvordan Politihøgskolestudenter og nyutdannede politibetjenter ser på sin utøvelse av autoritet, makt og skjønn i tjeneste og praksis. Oppgaven er basert på intervjuer med 8 informanter som enten er på slutten av tredjeåret på Politihøgskolen samt 269 innsamlede spørreundersøkelser fra 1. klasse og 3. klasse på Politihøgskolen.
Poenget er å få en innsikt i hvordan mennesker som er helt nye i dette yrket ser på politiets autoritet, makt og skjønn. Derfor tar oppgaven for seg hvordan informantene ser disse begrepene, og hva de tenker om sin egen måte å bruke dem på. Oppgaven begynner med et kapittel om min teoribakgrunn og metodologisk avgrensining for deretter å redegjøre for hvordan rekrutteringen og gjennomføringen av studieforløpet er på Politihøgskolen i dag. Deretter følger en oversikt over organiseringen av politi- og lensmannsetaten og en kort presentasjon av ordenstjenestens hverdag.
I analysen drøftes forskjellige måter å se på autoritet samt faktorer som kan være med å gi autoritet. Hva som kreves av personlige egenskaper for å ha autoritet i tillegg til hva som ligger i politimyndigheten er sentralt. Videre drøftes begrepet makt. Et sentralt spørsmål her er hvordan informantene ser sin egen maktutøvelse og da særlig bruk av fysisk makt. Det handler også om hvordan informantene ser på andres bruk av fysisk makt. Påfølgende tar oppgaven for seg bruk av skjønn hos informantene. Viktige temaer er i hvilke situasjoner skjønn brukes og hvordan bruken av skjønn kan påvirkes av relasjonen med publikum. Deretter drøftes toleranse hos informantene, og da særlig hvilke faktorer som spiller inn når «grensa er nådd» samt i hvilken grad de mener det er dem selv som personer eller politirollen som blir angrepet når de opplever for eksempel å høre ukvemsord fra publikum. Analysedelen avsluttes med en gjennomgåelse av informantenes syn på kollegaer, samhold og formell og uformell kontroll i politiet.
Gjennomgående i oppgaven sammenliknes funnene hos informantene med funnene Tine Therese Tvedt har gjort i sin masteroppave «I kraft av sin stilling» samt resultater fra en questbcack utført av Wathne, Finstad og Drange der det eksisterer relevante funn å sammenlikne med.
Sentral teoribakgrunn er hentet fra Pierre Bourdieu, Liv Finstad og Rolf Granér.