Abstract
Problemstilling: Hvordan forstås begrepet mindfulness i konteksten av psykologisk behandling, og hvordan kan mindfulness bevirke til endring i terapi?
Med den økende interessen og integrasjonen av mindfulness i psykologisk behandling søker man nå å forstå og beskrive begrepet innen et vitenskapelig rammeverk. Denne oppgaven undersøker hvordan begrepet forstås, og hvordan mindfulness tenkes å kunne bevirke til endring i terapi. Sentrale bidrag fra forskere og klinikere i mindfulnessfeltet gjennomgås. Det gis en presentasjon av begrepets bakgrunn i østlig filosofi, og dets innføring i vestlig psykologi. Ulike begrepsforståelser legges frem, og problemstillinger knyttet til det å definere mindfulness belyses. Videre undersøkes konseptuelle tilnærminger til hvordan mindfulness kan bevirke til endring i terapi. Det ses her på endringsvariabler som blir trukket frem som sentrale av klinikere i feltet. Samt en helhetlig modell som artikulerer hvilke endringsmekanismer som er involvert i mindfulness. I tillegg belyses mindfulness som endringsvariabel i klient-terapeut relasjonen. I oppgavens siste del diskuteres sentrale tema som er knyttet til prosessen med å vitenskapeliggjøre mindfulness. Endringsforståelsen av mindfulness problematiseres og det argumenteres for at en tradisjonell psykoterapeutisk endringsforståelse av mindfulness kan blir for reduksjonistisk.