Abstract
Bakgrunn: Pasientrettighetsloven pålegger behandlere i psykisk helsevern å formidle diagnoser. Studier av pasienters og pårørendes erfaringer med diagnoseformidling tyder på at formidlingen er utilfredsstillende ivaretatt. En systematisk forbedring av
praksis er vanskelig å gjennomføre, da det mangler et empirisk underbygd normativt grunnlag for formidling av alvorlige psykiatriske diagnoser. Det er ikke beskrevet hvilke momenter som inngår i formidling, og hvordan momentene kan forankres i et teoretisk rammeverk. Problemstilling: ”Hvordan forholder erfarne klinikeres praksisnære refleksjoner om diagnoseformidling seg til det panteoretiske prosessbegrepet psykoterapirelasjonen?”. Utvalg: 11 behandlere (7 psykologer og 4 psykiatere) i psykisk helsevern, med 5 til 33 års klinisk erfaring (M=15,77), hvor 5 var kvinner, 6 var menn, i alderen 34 til 62 år (M=49,18).
Metode: Et kvalitativt, eksplorerende design, med informantsentrert, semistrukturert intervju ble anvendt. Utvalget ble vervet med kjedereferering. Analyser: Intervjuene ble transkribert og innholdsanalysert i behandlingsprogrammet QSR N-vivo 8.0. En terapirelasjonsmodell basert på de virksomme elementene av psykoterapirelasjonen allianse, empati, og samarbeid og enighet om mål ble utviklet, og utsagnene ble så kodet i forhold til denne. En statistisk analyse av samsvar mellom utsagn om diagnoseformidling og terapirelasjonsmodellen ble gjennomført med programvaren SPSS. Resultater: Vi fant høyt samsvar mellom informantenes refleksjoner om diagnoseformidling og begrepet psykoterapirelasjonen, ved at informantenes utsagn var signifikant korrelert med terapirelasjonsmodellen (r = .96, p < .001). Informantenes refleksjoner løfter fram diagnoseformidling som en prosess som har kurativt potensial, er konstituert av mange oppgaver, og er integrert i behandling.
Implikasjoner: Samsvaret mellom refleksjonene og modellen indikerer at psykoterapirelasjonen kan representere en relevant teoretisk forankring for diagnoseformidling. Dette kan tale for at diagnoseformidling kan brukes til å fremme
kurative aspekter av terapirelasjonen.