Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:03:11Z
dc.date.available2013-03-12T10:03:11Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-10-13en_US
dc.identifier.citationLie, Linda Felicia. Dynamisk kartlegging og tiltak for barn i skole. Hovedoppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/18440
dc.description.abstractUtredning av barn i skole er en prosess for å avklare barnets vansker og behov og for å avgjøre om og hvordan tiltak i form av opplæringsstøtte barnet trenger. Dynamisk kartlegging har som mål å belyse barnets læringsprosesser. Denne studien fokuserer på dynamisk kartlegging og tiltaksplanlegging for barn i skole. To overordnede problemstillinger knyttes til oppgaven: ”Hva finnes av evidens for sammenhengen mellom dynamisk kartlegging og tiltaksplanlegging?” og ”Viser tiltakene utarbeidet med tilleggsinformasjon fra dynamisk kartlegging en forskjell på tiltak for barn i skole?” Oppgaven har en todelt tilnærming. Den første av to hoveddeler er en litteraturstudie som drøfter publiserte studier om dynamisk kartlegging og tiltak i perioden 1998-2008 i databasene PsychINFO og ERIC. Målsetningen med litteraturstudien var å klargjøre hva som finnes av evidens for sammenhengen mellom dynamisk kartlegging og tiltaksplanlegging. Den andre av de to hoveddelene er en panelstudie der målet var å undersøke om utredning med tilleggsinformasjon fra dynamisk kartlegging utgjør en forskjell på tiltak for barn i skole. Det ble foretatt statiske tester og dynamisk kartlegging av fire barn høsten 2007 og våren 2008 i samarbeid med Torshov kompetansesenter. Informasjonen fra utredningen ble samlet i to rapporter for hvert barn, en som bygget på de statiske testene og en som bygget på de statiske testene og den dynamiske kartleggingen. Et panel bestående av fire pp-rådgivere fikk i oppdrag å utarbeide forslag til tiltak på bakgrunn av informasjonen i rapportene. Intensjonen med panelstudien var å se om pp-rådgiverne kom frem til andre og eventuelt flere tiltak fra rapportene med tilleggsinformasjon fra den dynamiske kartleggingen. Litteraturstudien viser at det er begrenset evidens for sammenhengen mellom dynamisk kartlegging og tiltak for barn i skole. Panelstudien viser et eksempel på en fremgangsmåte for å undersøke om tiltaksplanlegging basert på informasjon fra statiske tester og tilleggsinformasjon fra dynamisk kartlegging viser forskjeller på tiltak.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleDynamisk kartlegging og tiltak for barn i skole : en litteraturstudie og en panelstudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-09-25en_US
dc.creator.authorLie, Linda Feliciaen_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Lie, Linda Felicia&rft.title=Dynamisk kartlegging og tiltak for barn i skole&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-21370en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo85832en_US
dc.contributor.supervisorStephen von Tetzchneren_US
dc.identifier.bibsys093351852en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18440/1/HovedoppgaveLindaFelicia.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata