dc.date.accessioned | 2013-03-12T10:05:40Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T10:05:40Z | |
dc.date.issued | 2008 | en_US |
dc.date.submitted | 2008-05-06 | en_US |
dc.identifier.citation | Larsen, Herbjørg. Identitet i klasserommet. Masteroppgave, University of Oslo, 2008 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/18426 | |
dc.description.abstract | Tidligere forskning har vist at det er en sammenheng mellom elevers etniske identitet og skoleprestasjoner. Det er ikke blitt forsket på denne sammenhengen i norske klasseroms kontekster. Denne undersøkelsen går lengre enn tidligere forskning ved å undersøke hvilken betydning en norsk klasseroms kontekst har for elevenes etnisitet, oppfattelse av egne skoleprestasjoner og muligheten til å bli det de vil. Datamaterialet ble samlet inn og analysert ved hjelp av et kvalitativt ”livs forms intervju” og tematisk analyse. Det ble gjort et kasus studium i en 10. klasse blant ungdomsskole elever hvor 65 % av elevene har etnisk minoritetsbakgrunn. Utvalget bestod av 5 elever med etnisk minoritetsbakgrunn og 3 elever med etnisk norsk bakgrunn. Datamaterialet ble klassifisert inn i 4 temaer; ”Vi kan lære av hverandre”, ”Det spiller ingen rolle hva slags kultur man har eller hvor man kommer fra”, ”Kom hit, nerd!” og ”Det krever mye arbeid”. Resultatene viser at undervisningen tilpasses elevenes potensielle utviklings nivå og tilrettelegger for læring gjennom dialog. Elevene har en oppfattelse av at selv om de har forskjellig etnisk bakgrunn er de like. Elevene som får gode karakterer blir satt forventninger til av lærer og andre elever og identifiserer seg med skolekulturen. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Identitet i klasserommet : "Det spiller ingen rolle hvilken kultur man har eller hvor man kommer fra" | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2008-09-16 | en_US |
dc.creator.author | Larsen, Herbjørg | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::260 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Larsen, Herbjørg&rft.title=Identitet i klasserommet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-19917 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 74451 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Astri Heen Wold | en_US |
dc.identifier.bibsys | 082408106 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18426/2/Masteroppgaven.xEtniskxidentitetxogxSkoleprestasjoner..pdf | |