Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:05:40Z
dc.date.available2013-03-12T10:05:40Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-06en_US
dc.identifier.citationLarsen, Herbjørg. Identitet i klasserommet. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/18426
dc.description.abstractTidligere forskning har vist at det er en sammenheng mellom elevers etniske identitet og skoleprestasjoner. Det er ikke blitt forsket på denne sammenhengen i norske klasseroms kontekster. Denne undersøkelsen går lengre enn tidligere forskning ved å undersøke hvilken betydning en norsk klasseroms kontekst har for elevenes etnisitet, oppfattelse av egne skoleprestasjoner og muligheten til å bli det de vil. Datamaterialet ble samlet inn og analysert ved hjelp av et kvalitativt ”livs forms intervju” og tematisk analyse. Det ble gjort et kasus studium i en 10. klasse blant ungdomsskole elever hvor 65 % av elevene har etnisk minoritetsbakgrunn. Utvalget bestod av 5 elever med etnisk minoritetsbakgrunn og 3 elever med etnisk norsk bakgrunn. Datamaterialet ble klassifisert inn i 4 temaer; ”Vi kan lære av hverandre”, ”Det spiller ingen rolle hva slags kultur man har eller hvor man kommer fra”, ”Kom hit, nerd!” og ”Det krever mye arbeid”. Resultatene viser at undervisningen tilpasses elevenes potensielle utviklings nivå og tilrettelegger for læring gjennom dialog. Elevene har en oppfattelse av at selv om de har forskjellig etnisk bakgrunn er de like. Elevene som får gode karakterer blir satt forventninger til av lærer og andre elever og identifiserer seg med skolekulturen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleIdentitet i klasserommet : "Det spiller ingen rolle hvilken kultur man har eller hvor man kommer fra"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-09-16en_US
dc.creator.authorLarsen, Herbjørgen_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Larsen, Herbjørg&rft.title=Identitet i klasserommet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19917en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo74451en_US
dc.contributor.supervisorAstri Heen Wolden_US
dc.identifier.bibsys082408106en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18426/2/Masteroppgaven.xEtniskxidentitetxogxSkoleprestasjoner..pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata