• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fokus på barnet : en kvalitativ studie av hvordan barnet representeres av foreldrene i mekling ved samlivsbrudd

Asmyhr, Mari
Master thesis
View/Open
Mari_Asmyhr_hovedoppgave.pdf (1.175Mb)
Year
2011
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-28011

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2993]
Abstract
Sammendrag

Overordnet formål med denne studien er å sette fokus på barnet, og å utforske hvordan foreldre representerer og bringer inn barnet i mekling gjennom samtale. Et annet formål er å undersøke hva som ser ut til å være viktige,ofte vanskelige temaer i forbindelse med

inngåelse av bosteds- og samværs-avtaler som best mulig ivaretar barna. Studien er også gjennomført med hensikt om å skape undring og nytt engasjement i meklingsfeltet, og belyse områder som trenger videre forskning.

Materialet baseres på lydopptak fra 14 meklingssaker, som er hentet fra FORM-prosjektets database (Gulbrandsen & Tjersland, 2009). Utvalget ble valgt med tanke på å kunne se etter mulige generelle kjennetegn ved foreldres måte å bringe inn barnet i mekling på, uavhengig av deres spesifikke situasjon. De utvalgte sakene er kun en- og to-timers saker. Ut over å ha hentet råmaterialet fra FORM-prosjektets database, er studien et selvstendig forskningsprosjekt. Det er benyttet en kvalitativ, utforskende tilnærming til materialet, og analysen har fulgt den sosialkonstruksjonistiske varianten av Grounded Theory (Charmaz, 2008). Denne tilnærmingen vektlegger i stor grad forskerens egen rolle i utvikling av kategorier og nye teorier.

Resultatene viser fire måter som barn blir omtalt i meklingen på, en ved direkte beskrivelse av barna, og tre indirekte gjennom beskrivelse av planer for fremtiden, beskrivelse av verdier og

normative ideer, og ved vurderinger av konsekvenser av forskjellige alternativer. Videre redgjøres det for seks fremtredende og frekvente temaer, som synes å være viktige å snakke om for mange foreldre. Samlet peker resultatene på viktigheten av å ha et reflektert forhold til sentrale begreper man benytter seg av i meklingsfeltet, for eksempel "barnets beste" og "barneperspektivet", da disse kan tolkes på mange måter. Resultatene belyser også at det kan være nyttig å gi mer rom for foreldres behov og bekymringer enn det ofte gjøres.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy