Effektivitet i ledergrupper : en studie av sammenhengen mellom gruppeprosesser og teameffektivitet i ledermøter
Metadata
Show metadataAppears in the following Collection
- Psykologisk institutt [2738]
Abstract
Hvilken sammenheng er det mellom hvordan man kommuniserer i ledermøter og hva som kommer ut av møtene? Dette er tema for ph.d.avhandlingen ”Effektivitet i ledergrupper: En studie av sammenhengen mellom gruppeprosesser og teameffektivitet i ledermøter”. Avhandlingen består av tre empiriske studier av gruppeprosesser i ledergruppemøter, samt en litteraturgjennomgang av 40 års forskning på effektivitet i beslutnings- og problemløsningsgrupper.Gjennom video-opptak av ledermøter, intervjuer og spørreskjemaer har Henning Bang undersøkt sammenhengen mellom hvordan lederne diskuterer saker og teameffektivitet i ledermøter. Han fant at det å sette klare mål for hva man ønsker å oppnå når man tar opp en sak, å holde seg fokusert til saken når den diskuteres, og å si fra hvis man opplever målet for en sak som uklart, er positivt assosiert med teameffektivitet i ledermøtet. Ledere er imidlertid ambivalente til å si fra under møtet, selv om de opplever målet for møtet som uklart eller at diskusjonen vandrer ut på viddene, fordi de antar at det vil medføre negative konsekvenser å ta det opp. Bang fant også at måten man samtaler om sakene på i ledermøtet er av betydning for resultatene som skapes. Jo mer samtalene i ledermøtet er preget av dialog – dvs. at medlemmene er nysgjerrige på hverandres syn og meninger, viser respekt for hverandre når de uttrykker uenighet, utforsker synspunkter som virker kontroversielle eller uforståelige, og prøver å bygge på hverandres syn – desto større er sjansen for at ledermøtets saksresultater, gruppefølelsen og tilfredsheten til gruppemedlemmene vurderes positivt av deltakerne i møtet.
The empirical studies indicate that to express a clear goal when presenting an issue during the management meeting, to stay focused on the topic when discussing the issue, and to speak up when one experiences the goal as unclear or the discussion as wandering off track, is positively associated with team effectiveness in the management meeting. However, managers are reluctant to speak up when experiencing miscommunication during the meeting, because they see speaking up as a negative act, which will probably elicit negative consequences – both for themselves, the other group members and for the work process. Finally, the results indicate that a dialogical way of discussing issues during the management meeting is positively related to team effectiveness. The more the conversation during management meetings are characterized by dialogue – i.e., that group members think they can learn from the diversity between them, show respect when disagreeing with each other, explore views and opinions that seem controversial or unintelligible, and build upon each others views – the more positively the participants evaluate the management group’s task performance, team viability, and their personal satisfaction with being a member of the group.
List of papers
Artikkel I: Bang, H., Fuglesang, S.L., Ovesen, M.R., & Eilertsen, D.E. (in press). Effectiveness in top management group meetings: The role of goal clarity, focused communication, and learning behavior. Scandinavian Journal of Psychology. The published version of this paper is available at: https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2009.00769.x |
Artikkel II: Bang, H. (2009). What prevents managers from commenting upon miscommunication in top management meetings? Manuscript submitted for publication. |
Artikkel III: Bang, H., & Midelfart, T.N. (2010). Dialog og effektivitet i ledergrupper. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 47, 4-15. |
Artikkel IV: Bang, H. (2008). Effektivitet i lederteam – hva er det, og hvilke faktorer påvirker det? Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 45, 272-286. |