Abstract
Denne masteroppgaven har kartlagt innovasjonsrelaterte samarbeid i fire fremvoksende internettjenestebedrifter i perioden 2006-2011. Fremvoksende kunnskapsnæringer er ofte preget av usikkerhet knyttet til raske teknologiske endringer, nye markedsbehov, konkurranse og få reguleringer. Hovedutfordringen for internettjenestebedriftene har vært skifte fra tradisjonelle internettaksesstjenester til en avansert portefølje av tjenester på internett. Nyere forskning har vist at samarbeid med andre bedrifter er en god strategi for å redusere usikkerheten i fremvoksende næringer. Mer spesifikt har denne oppgaven studert hvilke samarbeid bedriftene har inngått for å opprettholde eller forbedre sin innovasjonsevne.Mine funn viser at bedriftene har inngått ulike former for samarbeid. Samarbeid inngås for å sikre markedsandeler, tilgang til nye markeder, samt for å foredle eksisterende kompetanse og/eller utvikle nye produkter og tjenester. Årsaken til at bedriftene har inngått ulike former for samarbeid, med ulike hensikter, er analysert med utgangspunkt i etablert organisasjonslitteratur som tar for seg organisatoriske karakteristikker ved bedriftene. Noen bedrifter innoverer i samarbeid med andre for å foredle og videreutvikle eksisterende ressurser, og samarbeidsaktivitetene inngås for å bevare bedriftens kjernekompetanse. Funnene tyder også på at internettjenestebedrifters historie har betydning for hvilke samarbeid som kan inngås, og at historien legger føringer for hvilke produkter og tjenester som kan utvikles i samarbeid med eksterne bedrifter. Tidligere investeringer og satsinger får betydning for fremtidige investeringer og satsinger. Andre internettjenestebedrifter ønsker å etablere tjenester på bred front og har inngått i samarbeid for å sikre flere radikale ressurser og ny kompetanse internt. Samarbeidsaktiviteter har også hatt konsekvenser for internettjenestebedriftenes evne til innovasjon. Noen har inngått samarbeid som har ledet til inkrementelle forbedringer av eksisterende produkter og tjenester mens andre har inngått samarbeid som har ledet til radikale innovasjoner og store endringer i bedriftens produkter og tjenester. Til slutt indikerer mine funn at ulike former for samarbeidsaktiviteter, og formålet med disse, kan lede til ulike ressurskombinasjoner og innovasjonskapasitet. Samarbeid ser derfor ut til å ha mer heterogene og varierte utfall enn tidligere litteratur har fremsatt.