Search
Now showing items 1-56 of 56
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne masteroppgaven er en casestudie av Supernytt, NRK Supers nyhetsprogram for barn. Ved å gjøre en kvantitativ nyhetsanalyse viser jeg hvilke nyhetskategorier som dominerer i Supernytt, og hvordan prioriteringen av disse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
6. juli 2010 gikk en gruppe avviste asylsøkere til opprør mot norsk asylpolitikk, ved å sette fyr på Lier ventemottak. Asylsøkerne var frustrerte over leveforholdene ved mottaket, og reagerte med vold, hærverk og ildspåsettelse. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Det er stadig snakk om hvordan papiravisene mister sine unge lesere til de umiddelbare nettmediene, og de sosiale mediene. Formålet med denne oppgaven er å studere ungdomers syn og erfaringer knyttet til lokalavisen sin, ...
Deres Kongelige Tweet : En studie av det britiske kongehusets bruk av sosiale medier i forbindelse med Kate og Williams bryllup i 2011 Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Stadig flere bedrifter, kjendiser og institusjoner benytter sosiale medier. Nå har også flere europeiske kongehus tatt i bruk det nye mediet. I 2011 benyttet det britiske kongehuset sosiale medier aktivt i forbindelse med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Samandrag
Denne oppgåva har som formål å undersøke på kva måte filmpolitikken på 2000-talet har endra seg, og korleis dette har påverka regissørar og produsentar i filminstitusjonen. Studien er kvalitativ og tek utgangspunkt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i en av de flere hundre kulturfestivalene som finner sted i Norge hvert år, Volumfestivalen i Elverum. Gjennom kvalitative intervjuer med festivaldeltakere tas det sikte på å forstå ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven vurderer debatten vedrørende NRKs nye trafikk- og ruteportal (Dit.no). I forhåndsgodkjenningsprosedyren av Dit.no, fikk aktører mulighet til å uttale seg gjennom en offentlig høring. Oppgaven viser at det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
The smartphone diffusion in Norway is prevalent, and we have downloaded countless “apps” for our “droids” and iPhones. The purpose of this master thesis is to examine what people use their smartphones for in their everyday ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Media scholars and practitioners hold different views and definitions of development communication and as such the importance of communication in any organization or across all stakeholders/platforms cannot be overemphasized. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Med utgangspunkt i utvalgte uttalelser fra Pressens Faglige Utvalg (PFU), og dens forgjenger Det Faglige Utvalg (DFU), undersøker denne masteroppgaven hvordan Utvalget (DFU/PFU) har fungert ordenskapende i etiske problemer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
«Advarsel! Denne oppgaven handler om sex!» En tilsvarende advarsel om seksuelt innhold møtte seerne av Trekant på NRK3 høsten 2010. Og advarselen skulle vise seg å være nødvendig. Programserien ble nemlig gjenstand for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven utforsker hvorvidt det finnes en kobling mellom den kulturelle prosessen kalt ”modern re-enchantment”, som den beskrives av Michael Saler, og fenomenet mikrotransaksjoner i virtuelle verdener, som i sammenheng ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
I denne masteroppgaven ønsker jeg å undersøke hvordan synergieffekten mellom den teknologiske utviklingen og seriell fjernsynsfiksjon, og hvordan seernes opplevelser blir påvirket av disse. Jeg vie fokus til et relativt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
I følge det journalistiske samfunnsoppdraget skal pressen formidle vesentlig og viktig informasjon og øke muligheten for politisk deltakelse. Nyhetsformidlingen har med det et demokratisk ansvar. I denne masteroppgaven ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Hvordan blir dyr og dyrevelferd fremstilt i Aftenposten, VG og Nationen høsten 2012? Dette spørsmålet besvares i lys av teori om nyhetsrammer og ved hjelp av en kvantitativ innholdsanalyse. Oppgaven har en komparativ ...
Bidrar RORG-organisasjonene til en kritisk debatt i media eller er de propagandister? Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Bistandsorganisasjoner og frivillige organisasjoner mottar milliarder i statlige tilskudd hvert år. Samtidig skal de representere kritiske korrektiver til staten. Er denne sammenblandingen heldig og hva gjør dette med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgavens overordnede mål har vært å finne ut om og hvordan småbarn kan utvikle digital kompetanse gjennom produksjon av digitale fortellinger på nettbrett. Fire femåringer i en barnehage i Oslo har blitt introdusert ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne studien forsøker å finne svaret på hvorfor de tre mest leste bloggene på bloggportalen www.blogg.no i perioden 1. oktober 2012 – 1. desember 2012 var nettopp det – mest lest. Bloggene hadde da gjennomsnittlig mellom ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Stadig flere organisasjoner benytter seg av profiler på sosiale medier. Noen benytter det til å markedsføre seg selv, mens andre bruker det til å kommunisere med sine interessenter. Sosiale medier tilbyr organisasjoner og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
I denne masteroppgaven undersøker jeg gjennom en praktisk tilnærming og journalistisk metode hvilke utfordringer som er knyttet til produksjonen av reisejournalistikk. Ved å tilbringe to uker i New York som selvutnevnt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
I 1961 navngav den amerikanske kulturhistorikeren Daniel J. Boorstin et fenomen han kalte «pseudobegivenheter». Pseudobegivenheter er arrangerte begivenheter som først og fremst er tilrettelagt for mediedekning. Denne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
I oppgaven undersøker jeg om henholdsvis regjeringen og pressen har fremmet en åpen og opplyst mediedebatt om myndighetenes vurderinger og beslutninger knyttet til Statoils oljesandprosjekt. Ved hjelp av kvantitativ ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Angrepene i Regjeringskvartalet og på Utøya den 22. juli 2011 førte til nasjonal sorg, men i de etterfølgende ukene skapte hendelsene også en følelse av samhold i den norske befolkningen. Flere konserter og minneseremonier ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan barn under førskolealder opplever medieinnhold, med fokus på småbarns mottakelse av stereotypisk og motstereotypisk innhold på TV. Studien inneholder en tekstanalyse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgavens formål er å undersøke hvordan TV 2s tap av hovedrettighetene til formidling av Tippeligaen, påvirker kanalens journalistiske dekning av Tippeligaen. For å finne svaret på dette, har jeg foretatt en kvantitativ ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Norge hadde i 2010 femte plass på listen over de landene som eksporterer mest våpen per capita i verden. Samtidig har Norge et internasjonalt renommé som fredsnasjon. Denne oppgaven kartlegger hvilke argumenter våpenindustrien ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven har som formål å belyse hvordan forskere og journalister blogger om forskning og på hvilken måte de bruker blogging til å invitere til en samtale i offentligheten. Forskning.no er en norsk nettavis, og her ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Oppgavens formål er å belyse hva slags tolkningsrammer som kan sies å karakterisere mediedekningen av Skandinavias to største flyselskap, SAS og Norwegian. Som analysemodell har oppgaven brukt mediepakkemodellen til William ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Har medievitenskapens sentrale begrepsapparat klart å holde tritt med utviklingen til den politiske kommunikasjonen? Tostegshypotesen er den best egnede av de store påvirkningsteoriene i medievitenskapen til å belyse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Dette er et praktisk-teoretisk masterprosjekt i medievitenskap. Den består av tv-serien Dalen vår sendt på NRK 1 våren 2013, samt en analysedel som på en kritisk-teoretisk måte reflekterer over produksjonen av tv-serien. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
‘Membership Has Its Privileges’ (1987 – 1996), ‘My Life. My Card.’ (2004 – 2007) and ‘Realise the Potential’ (2009 – 2012) are just a few of the print ad-campaigns for the American Express cards that over the years have ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Målet med denne oppgaven er å utforske bruk av retoriske strategier og virkemidler i fire russiske aviser (Rossijskaja Gazeta, Izvestia, Sovetskaja Rossija og Novaja Gazeta) i deres omtale av Vladimir Putin. Gjennom analyser ...
- Det er opp til muslimene Redaksjonelle ledere om islam i den norske offentligheten Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven presenterer et kvalitativt studie av bildedelingstjenesten Pinterest. Det er tjenestens brukergrensesnitt, interaksjonsmuligheter, innhold og kjønnsmessige medlemsforskjeller som er utgangspunkt for analyse. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne masteroppgaven tar for seg fem norske avisers dekning av valgkampen ved kommune- og fylkestingsvalget i 2011. Disse fem er Aftenposten, Dagsavisen, Klassekampen, Nordlys og iTromsø. Avisene er valgt ut på grunn av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Zambia has been a democratic country since the first multiparty elections in November 1991 and as a nation it has been a sort of role model for young democracies in Southern Africa, including countries such as South Africa. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne studien har som formål å belyse hvordan norske artister bruker sosiale medier i egen promotering, og hva vi kan lære av dette. Dette blir undersøkt ved hjelp av forskningsintervjuer og innholdsanalyser av suksessfulle ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne masteroppgaven i journalistikk er en undersøkelse av helsestoffet på Dagbladets førstesider i 2011 og 2012. Oppgavens problemstilling er: Hvordan anrettes helsestoffet i Dagbladet for at det skal kunne defineres som ...
Tv-nyhetene: et talerør for : - En komparativ undersøkelse av NRK og TV 2-nyhetenes dekning av Maria Amelie-saken Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Saken om den lengeværende asylsøkeren Maria Amelie fikk enorm oppmerksomhet i nyhetsmediene, og dominerte tv-nyhetene i to sammenhengende uker. Denne oppgaven analyserer NRK og TV 2-nyhetenes dekning av den omstridte saken ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hva det innebærer å være medlem av Pro-Ana. Individer som kaller seg Pro-Ana utgjør en subkultur på Internett hvor stigmatiserte anorektikere samles på nettsider, blogg og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne masteroppgaven undersøker hvilken rolle kommunikasjonsrådgivere i departementene har i dag i posisjonen mellom nyhetsmediene og politikerne. Studien bygger på intervjuer med kommunikasjonssjefer og kommunikasjonsrådgivere ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne avhandlingen undersøker hvordan sigarettannonser fra J.L. Tiedemanns Tobaksfabrik responderte på endringer i det norske samfunnet – fra industrialiseringen av tobakksbransjen begynte tidlig på 1900-tallet til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Forholdet mellom det å være journalist og supporter er et hett, men noe uutforsket tema. Denne praktisk-teoretiske masteroppgaven gjør et forsøk på å kaste litt mer lys på problemstillingen. Den har sitt utspring i mitt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Masteroppgaven Tsai Ming-liangs ansikter – Auteuren, kunstfilmskaperen og multikunstneren handler om Tsai Ming-liangs filmatiske univers, sett fra et auteur-, avant-garde-, kunst- og kunstfilmperspektiv. Den består av en ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven tar for seg Salomonøyenes pressedekning av klimaendringer gjennom analyse av 140 artikler hentet fra to av landets nettaviser: Solomon Star og Solomon Times Online. Analysematerialet er hentet fra en periode ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven er en praktisk masteroppgave i medievitenskap. Dens formål er å finne ut hvordan virksomheter kan påvirke og overtale sine omgivelser ved å kommunisere gjennom levende bilder. Oppgaven knytter teori rundt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne studien er en del av en mastergrad ved Universitetet i Oslo. Tema for undersøkelsen er hvordan radiobransjen påvirkes og utfordres av ny digital teknologi, med særlig fokus på NRK P1 og P4 Radio Hele Norge. For å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Tittelen Hvor er de digitale nabokjerringene? henviser til en retorisk etterlysning av mennesker som tar til motmæle mot hatefulle ytringer i mørke kroker på Internett. Oppgaven belyser forhold for normen om å ta til ...
PR-stunt som kommunikasjonsform : En analyse av historisk utvikling, profesjonsetiske retningslinjer og definisjonsbehovet i PR-bransjen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne masteroppgaven undersøker PR-stunt i dagens kommunikasjonsbransje. PR-stunt som kommunikasjonsform benyttes av selskaper for å skape oppmerksomhet og blest rundt sitt budskap. For å belyse hvordan PR-stunt fungerer ...
Possibilities of Digital Holography in Norway Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
What are the possibilities of Digital Holography as a media innovation in Norway? To acknowledge the possibilities of Digital Holography (DH) and its simulations in the media involves an exploration on how new products ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
22. juli 2011 ble dagen vi aldri glemmer. Da bomben gikk av bak regjeringsblokken klokken 15:25:22 ble vi vitne til hendelser som har festet seg på netthinnen. Dette har mediene både skylden og takken for. Selv om de selv ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven handler om begrepet refleksivitet, og hvordan sesong fire av TV-serien Seinfeld kan forstås som en refleksiv tekst. Oppgaven drøfter begrepet refleksivitet i lys av hvordan en diskusjonsgruppe på internett ...
Krisekommunikasjon i sosiale medier. En analyse av SAS og Norwegians kommunikasjon på Facebook under askekrisen. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Flere og flere virksomheter kommuniserer i dag med kunder og andre interessentgrupper via internett og sosiale medier. Facebooks tilrettelegging for dialog og relasjonsbygging gjør det mulig for virksomheter å kommunisere ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
In this master thesis I look at a phenomenon known as Facerape, Facerape is to take over somebody else s profile online on a social media without the owners knowledge or consent. My main research question was whether ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Temaet som behandles i denne oppgaven dreier seg om i hvilken grad og hvordan norske lokalpolitikere fra de sju største politiske partiene tar i bruk sosiale medier i politisk kommunikasjon. Masteroppgaven vil belyse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne masteroppgaven undersøker utviklingen av fjernsynsmagasinet Puls sett i lys av allmennkringkastingsoppdraget til NRK. Prosjektet spør hvordan forbruker- og livsstilssemner blir transformert til populære og underholdende ...