Browsing Institutt for medier og kommunikasjon by Title
Now showing items 437-456 of 1250
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)SAMMENDRAG Mizoguchi Kenjis Genroku Chushingura og Kobayashi Masakis Seppuku er to svært forskjellige kulturelle og etiske representasjoner av hara-kiri, det japanske rituelle selvmordet. Regissørene har benyttet seg av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne masteroppgaven i journalistikk er en undersøkelse av helsestoffet på Dagbladets førstesider i 2011 og 2012. Oppgavens problemstilling er: Hvordan anrettes helsestoffet i Dagbladet for at det skal kunne defineres som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Det kan være vanskelig å få tilgang til informasjon om det offentlige helsevesenet, for mye av informasjonen er taushetsbelagt. Journalistene i avisene Verdens Gang og Dagens Medisin fikk ved hjelp av ulike kilder tilgang ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2004)Sammendrag I denne oppgaven ser jeg nærmere på framstillingen av Herakles i antikken kontra tv-serien Hercules: The Legendary Journeys. Oppgaven min består av to likestilte deler; et multimedieprodukt på en CD-ROM, og en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne masteroppgaven tar for seg fenomenet hevnporno (seksuelle bilder av en person publisert på nett uten personens samtykke. Ofte utført som en form for hevn eller trakassering (Revenge porn, 2018), og hvordan norsk ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2010)When planning for the future, media managers must balance realism with the need to foresee unexpected changes. This article investigates images of the future in the Norwegian media industry in the early years of the 21st ...
-
”Hjem til Volum” : En analyse av publikums mediebruk og opplevelser på en festival med lokal profil (Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i en av de flere hundre kulturfestivalene som finner sted i Norge hvert år, Volumfestivalen i Elverum. Gjennom kvalitative intervjuer med festivaldeltakere tas det sikte på å forstå ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Hiphop er en kultur og livsstil som påvirker mennesker verden over. Det er en kultur som har fått innflytelse på store deler av vår hverdag. Hiphop-kulturen påvirker måten vi snakker sammen, kler oss, hvordan vi danser og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)I denne masteroppgaven er tre ulike saker som alle handler om voldtekt, analysert. Disse tre er de som i oppgaven blir omtalt som Kopseng-saken, Hemsedal-saken og Weinstein-saken – saker som er store både i omfang og omtale. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Med utgangspunkt i spørsmålet om hva som påvirker beslutninger om repertoar og i hvilken grad, presenterer denne oppgaven en hovedsaklig empirisk analyse av hvordan filmer er brakt til de norske kinolerreter. Med det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)I denne oppgaven studeres tekster fra papiravisene VG og Vårt Land på viktige homohistoriske datoer i perioden 1971-2008. Hensikten er å belyse hvordan de to avisenes dekning har påvirket homofiles kamp for likeverd med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Hvordan har norske nettaviser omtalt homofili de siste ti årene? Hvilke hovedtema forekommer oftest i forbindelse med nyheter om homofili? Hvem er det som kommer til orde i nyheter om homofili? Hvilke nyhetsrammer blir ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Jugoslavia er for lengst borte, og i kjølvannet av den blodige borgerkrigen som regjerte over regionen har flere filmer med krigen som tema blitt laget. Som et regnskap for hva som hadde skjedd, har disse filmene vært og ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2015)Media design can be used for research purposes if it includes a clearly defined research question, and clear evaluation to see whether an answer to the research question has been found. Using a project with locative media ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)Sammendrag Mange norske reklamefilmer spiller på humor for å nå frem med sitt budskap. Denne oppgaven ser nærmere på dette fenomenet ved å analysere fire norske reklamefilmer, produsert i perioden 2001-2003. Dette gjøres ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 1997)I litteratur om snakkeprogrammer på radio og TV, brukes ofte begrepet terapi for å beskrive den typen programmer som fokuserer på hverdagsmennesker som forteller private historier på lufta. I denne hovedoppgaven undersøker ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Det er stadig snakk om hvordan papiravisene mister sine unge lesere til de umiddelbare nettmediene, og de sosiale mediene. Formålet med denne oppgaven er å studere ungdomers syn og erfaringer knyttet til lokalavisen sin, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Facebook har i dag blitt en stor del av vår hverdag og er for de fleste en daglig rutine. Det er derimot få spesifikke lover som sier nøyaktig hva man kan skrive og legge ut, og det er nettopp det som gjør oppgaven så ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2004)Denne hovedoppgaven gjennomgår avisseksjonen Etter Børs; Dagens Næringslivs "kulturseksjon," fra dens begynnelse i 1992 og utviklingen fremover. Dette gjøres ved intervjuer og lesing av et utvalg utgaver. Fokuset i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne masteroppgaven bygger på samtalebaserte intervjuer med tre filmkonsulenter i Norsk filminstitutt og en ved Vestnorsk filmsenter, og alternative perspektiv tas inn gjennom undersøkelser ved to undervisningsmiljøer og ...