Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:51:39Z
dc.date.available2013-03-12T09:51:39Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-02-26en_US
dc.identifier.citationFjalestad, Øystein. Hvordan påvirker fildeling det samfunnsøkonomiske overskuddet av godet musikk?. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/17365
dc.description.abstractPå noen få år har musikkmarkedet gjennomgått store endringer. I mai 1999 ble programmet Napster delt ut til 30 personer. På ett år vokste brukermassen til 25 millioner konsumenter spredt over hele verden. I dag er fildeling blitt vanlig praksis. Bredbånd er tilgjengelig for det brede lag av vestens befolkning, og cd-brenner har blitt en standard på pc’er med stadig mer kapasitet per krone. Dette har bidratt til at kopieringskostnadene på en rekke kopibeskyttede produkter beveger seg mot null. I min oppgave vil jeg se på hva dette har gjort med det samfunnsøkonomiske overskuddet av godet musikk, og samtidig trekke tråder mot andre goder som film, litteratur og software. Oppgaven er delt inn i fire deler. Første del er innledningen. Målet er her å presentere, og begrunne, problemstillingen. I del to vil jeg beskrive dagens fildelingspraksis. Skal min problemstilling være av noen interesse, må introduseringen og utviklingen av fildeling være en stor nok hendelse til å influere markedet. Teknikken som fildelerne benytter vil beskrives, kjennetegn ved brukerne presenteres og det er plass til en analyse vedrørende faren for gratispassasjerer på fildelingsnettverk. Alt dette gjør jeg for å begrunne at kopieringskostnaden på kopibeskyttede produkter, da særlig musikk, går mot null som følge av fildeling. Del tre starter med en presentasjon av økonomisk teori når det gjelder markedsstruktur, og hvordan denne påvirker innovasjonsraten. I denne teorien blir det konkludert med at frikonkurranse ikke skaper nok insentiver til innovasjon, en form for monopolmakt er nødvendig. Utdeling av patenter og copyright er blitt den praktiske løsningen på dette problemet. Kjennetegn ved copyright blir presentert. Deretter ser jeg på den negative utviklingen i det legale markedet for musikkinnspillinger, og hvorvidt nedgangen i salget skyldes fildeling. Uavhengig av denne konklusjonen vet vi at dramatiske tiltak er iverksatt mot både fildelere individuelt, og fildelingsnettverk. Noen av disse vil bli beskrevet. I del fire skal vi utfordre den teorien som ble presentert i foregående seksjon. Teorien fra del tre omhandler patent/copyright-teori på generell basis, i del fire vil jeg diskutere hvorvidt denne teorien passer på mitt spesifikke emne; fildeling. Helt alene blir jeg riktignok ikke, også i denne delen vil jeg støtte meg til teoretiske bidrag som, etter min mening, passer bedre for min problemstilling. En hel presis og sikker konklusjon kan jeg nok ikke friste med, men en oppsummering av argumenter for både en svekkelse og en styrking av det samfunnsøkonomiske overskuddet vil komme, i tillegg til mine personlige betraktninger rundt gyldigheten av disse.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvordan påvirker fildeling det samfunnsøkonomiske overskuddet av godet musikk?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-03-30en_US
dc.creator.authorFjalestad, Øysteinen_US
dc.subject.nsiVDP::210en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Fjalestad, Øystein&rft.title=Hvordan påvirker fildeling det samfunnsøkonomiske overskuddet av godet musikk?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-14627en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo53368en_US
dc.contributor.supervisorGeir B. Asheimen_US
dc.identifier.bibsys070453446en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/17365/1/Konvertering.rtf
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/17365/2/Oppgaven.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata