• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teknologi og lærere : innføring av IT i grunnskolen

Saltvig, Inger Lise
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2009
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-22887

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Sosialantropologisk institutt [1040]
Abstract
Teknologi og lærere, innføring av IT i grunnskolen.

Feltarbeidet er foretatt i en liten kommune i Norge. Kommunen ligger på sørøstlandet, ikke langt fra et område tidligere preget av tungindustri. Det som har vært det overordnede målet har vært å undersøke hvordan lærere forholder seg til innføring av IT teknologi i skolen. Det vil si, jeg har forsøkt å finne ut hvordan lærerne forholder seg til og tar i bruk pc teknologi i skolen..

Jeg har vært deltagende observatør, og har måttet forholde meg til de samme forholdene som informantene mine. Feltarbeidet har i hovedsak foregått ved to fådelte barneskoler, samtidig som alle tre barneskolene i kommunen har hatt mye samarbeid.

I oppgaven forsøker jeg å forklares lærernes arbeidsoppgaver, omgivelser, lærer relasjoner og tid/prioriteringer. Da jeg begynte på feltarbeidet, ble alle kommuneansatte tilbudt å ta datakortet. Undersøkelser seinere viste at bare 2 av 24 lærere tok utdanningen som ledet til datakortet. Forklaringen på dette er ikke opplagt. Antropologisk teori kan muligens kaste lys over dette. Teknologi er et viktig tema i oppgaven, og til tross for at lærerne i følge min forskning synes trege til å ta i bruk IT som en systematisk del av undervisningen, benytter de seg likevel av teknologi på ulike måter. Barneskoler i dag er en kvinnedominert arbeidsplass, og dette kan tenkes å ha betydning for resultatet i forhold til datakortet.

Våren 2009

Inger Lise Saltvig
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy