• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Urbane gründere : en studie av ungdom og identitet i Oaxaca, Mexico

Aaslie, Mona
Master thesis
View/Open
masteroppgave_monaaaslie.pdf (647.7Kb)
Year
2008
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-20967

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Sosialantropologisk institutt [1040]
Abstract
Avhandlingen er basert på et feltarbeid utført i Oaxaca, sør i Mexico. Temaet er ungdom fra urbefolkningsgruppen Triqui og deres identitetsskapende prosess i en kontekst preget av marginalisering og kritiske røster på den ene siden og en tendens til essensialisering av urbefolkning og deres rettigheter på den andre siden.

Mexico er et spesielt interessant land i denne sammenheng fordi det har en historie med aggressiv mestisifisering fra statens side siden tidlig 1900-tallet (de la Cadena, 2000:321). Mestisifiseringen ble brukt som en nasjonsbyggingsprosess, og gikk ut på å ”sivilisere” urbefokningen gjennom utdanning og implementering av europeiske verdier over de tradisjonelle.

Mitt argument i denne oppgaven er at urbane unge med urbefokningsbakgrunn i dag fortsatt er preget av denne mestisifiseringstankegangen, og at de i tillegg har internalisert denne ideen og gjort den til sin egen. Samtidig har de unge et emosjonelt bånd, og en stolthet over sin bakgrunn som gjør at de bevisst eller ubevisst viderefører visse deler av sine forfedres tradisjoner i sin hverdag i byen. I bunn av dette argumentet ligger et teoretisk perspektiv på identitetskontruksjon som en konstruktivistisk kontinuerlig prosess i de unges liv (Leerssen 2006). En prosess som er påvirket av de forskjellige meningsuniversene de er del av. De unge har et handlingsrom som gir dem muligheten til aktivt å forme sin egen identitet, men dette handlingsrommet er også begrenset av eksterne faktorer som de unge ikke kan kontrollere.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy