• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mylderets struktur : en antropologisk studie av Eurovision Song Contest 2007

Sørensen, Guro Forren
Master thesis
View/Open
gurosxrensen.pdf (1.037Mb)
Year
2008
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-19377

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Sosialantropologisk institutt [1040]
Abstract
Denne avhandlingen er basert på et seks måneder langt feltarbeid som i hovedsak ble utført under, og i forkant av, de norske delfinalene i Melodi Grand Prix og under den internasjonale finalen i Eurovision Song Contest i Helsingfors, Finland, våren 2007.

Tema for avhandlingen er hvordan aktører var med på å opprettholde en sosial struktur i et fenomen som var mangfoldig, flyktig og komplekst.

I avhandlingen viser jeg hvordan Eurovision Song Contest (ESC) var en flyktig sosial arena. På denne flyktige arenaen dannet individer sosiale relasjoner og nettverk. På en annen side var ESC en sosial arena hvor mine informanters samhandling fulgte en fast struktur og samhandlingsmønstre. European Broadcasting Union som eier rettighetene til konseptet la føringer for noe av samhandlingen på sosiale arenaer. Det ble altså lagt til rette for en sosial struktur som var svært forutsigbar, men jeg hevder at individenes egne interesser var med på å endre dette slik at de sosiale arenaene ble pragmatiske og uforutsigbare.

Med utgangspunkt i de norske nasjonale finalene og den internasjonale finalen i Helsingfors viser jeg hvordan det å være vertskap, altså viktigheten av å vise seg frem som en god arrangør, var sentral i forbindelse med at arrangementet i seg selv viste seg å være selve målet. Med fokus på sosiale arrangement og møteplasser som folkefester og Euroclub, viser jeg hvordan mine informanter etablerte sosiale relasjoner og nettverk med hverandre. Akkrediteringen, altså tilgangen de ulike aktørene hadde, var med på å opprettholde en sosial struktur. I tillegg viser jeg hvordan promoteringsmaterialet hver enkelt delegasjon delte ut under finaleuken i Helsingfors, ga en indikator på delegasjonens interesse og glede over å være en del av arrangementet.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy