Abstract
Sammendrag
I denne oppgaven ser jeg på hvordan ideologi blir produsert og reprodusert i de dagligdagse samtalene. Oppgaven bygger på et feltarbeid i et lokallag av Fremskrittspartiet gjennomført i perioden januar 2007 til oktober samme år. Jeg argumenterer for at en kan se produksjon og reproduksjon av ideologi i de dagligdagse samtalene i dette lokallaget. Ved å bruke Erving Goffman (1992) sine teorier knyttet til på scenen og bak scenen viser jeg hvordan en kan se arenaer der medlemmene er på scenen for partiet. Dette både i møte med publikum, for eksempel på stands under valgkampen, men også i interne møter som styremøtet. Dette er ”stille” arenaer hvor det ikke diskuteres politikk eller ideologi. Bak scenen, på mer uformelle arenaer, rundt møtene foregår det politiske samtaler. Sentralt i denne sammenheng blir forholdet til de andre, for eksempel politiske motstandere. Disse relasjonene kan sees som viktige i produksjon og reproduksjon av ideologi. I samtalene på arenaene bak scenen er det noen politiske temaer som ofte dukker opp. Jeg har valgt å definere disse som nøkkeltemaer. Disse temaene kan sees å skape en felles arena mellom medlemmene og slik sett også ha en integrerende rolle i lokallaget.
De samtalene som foregår i lokallaget på de uformelle arenaene kan sees å ha visse likhetstrekk med den nasjonale retorikken. Ved å analysere begrepsbruken i en tale av Siv Jensen på Fremskrittspartiet sin valgvake høsten 2007, viser jeg hvordan bruken av for eksempel begrepet folk flest kan sees som nyttig i studiet av produksjon og reproduksjon av ideologi. Ved å bruke Roland Barthes modell fra Mytologier (1991) kan en se hvordan begreper kan ha en rekke konnotasjoner, og på den måten kan formidle et budskap utover hva som blir sagt.