• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En lizye lo lepase, en lizye lo lavenir. Et øye til fortiden, et øye til fremtiden. : Seychellois selvbilde i en transnasjonal verden

Dybvik, Lise Torvanger
Master thesis
View/Open
Dybvik_master.pdf (6.272Mb)
Year
2008
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-19337

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Sosialantropologisk institutt [1033]
Abstract
En lizye lo lepase, en lizye lo lavenir. Et øye til fortiden, et øye til fremtiden; Seychellois selvbilde i en transnasjonal verden.

Jeg beskriver i denne oppgaven hvordan seychellois selvbilde formes i møte med resten av verden gjennom media, forbruk og mobilitet; hvordan seychellois selvbilde konstitueres relasjonelt i et transnasjonalt perspektiv. Seychellois bor i paradiset, men mangler varer. Det er et land hvor det er økt velstand, høye levekostnader, lave lønninger og begrensede alternativer i arbeidsmarkedet. Det er ikke lenger en kontrollerende elite som sitter med makten over informasjon om verden utenifra. Seychellois får daglig et bilde av en større verden som de selv må fortolke, forkaste eller inkorporere i sitt liv. Ved hjelp av dette bilde og andres historier danner de seg en bredere forståelse av seg selv i motsetning til noe annet. De sammenligner seg med naboene og ønsker seg like stort hus som dem. De sammenligner seg med Europa og føler at de ikke når helt opp. De opplever en subjektiv fattigdom på et sted hvor objektiv fattigdom ikke nødvendigvis kan måles. Seychellois sammenligner seg med Afrika og føler seg rike. De ser seg i samsvar med andre kreoler og fremstår som en gruppe. Ved å se og høre om vold og elendighet fra en annen verden føler de seg trygge og isolerte på en god måte. De blir sinte og leie når de ikke får fatt i de materielle godene som de ser er lettere tilgjengelig for andre. Noen drømmer om kjøpesentre mens andre drømmer om reiser til andre land for å få tak i de ekte varene. Seychellois sammenligner seg med hverandre og ønsker seg det de andre har. Tydelige statussymboler er det å ha hus, bil, utdannelse og det å kunne reise. Men innenfor forskjellige grupperinger er det distinksjoner. Er det noen som har ”alt”, men oppfører seg feil, kan han/hun miste sin status innad i gruppen. Vesker byttes ut med plastposer fra flyplasser for å vise hvor og at man har reist. Husene blir stadig større og reisemålene blir utvidet. Reisene bidrar til flere historier, sammenligninger og forestilte verdener. Reisene, sammen med en utvidet bruk av internett, er med på å holde sammen familier som er spredt rundt i verden. De kommuniserer over nettet og holder hverandre oppdatert og sprer et bilde av Seychellene som paradiset, en slags personlig og kulturell markedsføring. Shopping er en stor del av livet deres, men vareutvalget er lite. De som ikke får fatt i det de trenger og/eller drømmer om, kan oppleve misnøye og få et lavt selvbilde.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy