Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:50:05Z
dc.date.available2013-03-12T09:50:05Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-06-04en_US
dc.identifier.citationHolen, Gyro Anna. Migrasjon. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16717
dc.description.abstractBefolkningen på Jamaica er i hovedsak etterkommere etter slaver, eller ufrivillige migranter om du vil. Allerede fra 1800-tallet har det foregått en emigrasjon fra øya. På grunn av den store emigrasjonen bor det like mange jamaikanere utenfor Jamaica som på øya. Ett av de stedene hvor det bor mange jamaikanere er London. Dette henger sammen med det historiske forholdet mellom disse to landene. Etter andre verdenskrig trengte Storbritannia mer arbeidskraft enn de hadde tilgang på, noe som førte til at blant andre jamaikanere kunne komme dit uten restriksjoner for å jobbe. Kolonimakten hadde en påvirkning på normer og verdier på Jamaica. Det foregår fortsatt en påvirkning fra Europa og USA og den er forsterket av den store migrasjonen. Dette har ført til at jamaikanerne har fått en del motstridende verdier å forholde seg til. Det varierer hvor mye hver enkelt person har av hver av disse verdisettene samtidig som det varierer fra situasjon til situasjon hvilke verdier som blir viktige. Dette medfører en splittet identitet. Jamaikanerne ble forsøkt ”sivilisert”, gjort lik britene. De kunne imidlertid aldri nøyaktig reprodusere de britiske verdiene og bli en av dem. Samtidig som de blir forsøkt gjort like blir de konstruert som ”de andre”. De kan aldri oppnå den hvitheten som de har lært å sette høyt eller bli kvitt den svartheten de har lært å devaluere. De hører ikke hjemme noen steder. Jamaikanerne oppgir mange ulike grunner for å emigrere. En av de underliggende forklaringene kan være at de ønsker å komme bort fra denne situasjonen hvor de har en slik delt identitet. I Storbritannia fortsetter imidlertid denne produksjonen av ”annethet”. Denne produksjonen er så kraftig at de selv produserer denne ”annetheten”, i form av en skygge av dem selv. For å unngå denne situasjonen søker mange jamaikanere miljøer hvor de slipper å være ”den andre”. Mange søker til nigerianere. De fleste informantene mine vil av ulike årsaker dra tilbake til Jamaica. Dette kan være et uttrykk for at de ikke finner det de leter etter der heller. Derfor forsetter de å søke etter et sted hvor de kan føle seg hele.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMigrasjon : kjønnskonstruksjoner på Jamaica og i Londonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-11-06en_US
dc.creator.authorHolen, Gyro Annaen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Holen, Gyro Anna&rft.title=Migrasjon&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16901en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo61568en_US
dc.contributor.supervisorOdd Are Berkaaken_US
dc.identifier.bibsys071608818en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/16717/1/MasteroppgavexGyroxAnnaxHolen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata