Sammendrag
Sammendrag
Avhandlingen tar for seg reiser deltakerne selv karakteriserer som pilegrimsreiser og turisme. Basert på feltarbeid i den nordspanske byen Santiago de Compostela og blant reisende langs pilegrimsveien Camino de Santiago, studeres ulike reisepraksiser, samt institusjoners involvering i produksjonen av disse reisene. Opprinnelig et katolsk pilegrimsmål, framstår Santiago de Compostela i dag som mål for reisende med ulike motivasjoner og ønsker for pilegrimsreisen. I avhandlingen argumenteres det for at ulike valg av mobilitetsformer legger grunnlag spenninger og hierarkisering som kommuniseres blant de reisende. Feltet framstår som preget av dikotomiske skiller; mellom pilegrim og turist, autentisk og uautentisk, konsum og anti - konsum. Disse dikotomiene reproduseres blant de reisende, men også i katedralens byråkrati i Santiago, der det kirkelige pilegrimskontoret analyseres som en vokter av en kristen pilegrimsreise.
I motsetning til tidligere arbeider fra pilegrimsveien til Santiago, legger avhandlingen vekt på prosesser som foregår ved selve pilegrimsmålet. Santiagos katedral betraktes som et rom hvor det forhandles om mening og midlertidig identitet. Gjennom suvenirhandelen i byens hovedgater får pilegrimsreisen et materielt uttrykk, der pilegrimer selv er med på å tillegge masseproduserte varer verdi. Mens de reisendes praksiser og bevegelser preges av individuelle valg, er det både i kirken og den politiske turismens interesse å påvirke og kontrollere de reisende. Dette skjer blant annet gjennom krav som stilles til pilegrimen fra kirkelig hold, og gjennom turismeaktørers markedsføring av Santiago og pilegrimsveiene. Avhandlingen utforsker de eksisterende spenningene mellom makroaktørers syn på, og reisendes opplevelser av, hva pilgrimsreisen til Santiago er og skal være.