• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Taarab : en studie av musikk og sosial differensiering i Zanzibar Town

Holmen, Torkel
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2006
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-13838

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Sosialantropologisk institutt [1033]
Abstract
Denne oppgaven handler om musikkgenren taarab. Feltarbeidet som oppgaven bygger på ble gjennomført i Zanzibar Town. Taarab antas å ha oppstått langs kysten av Øst-Afrika på slutten av 1800-tallet. Mange av mine informanter hevdet at det var nettopp i Zanzibar Town dette skjedde.

Zanzibar Town har i de siste to århundrene vært en av de mest innflytelsesrike og kosmopolitiske byene langs kysten av Øst-Afrika. Frivillig migrasjon så vel som slaveri har bidratt til befolkningssammensetningen. I dagens Zanzibar Town lever det mennesker som hevder å ha bakgrunn fra en rekke ulike steder. Et av formålene med denne oppgaven er å vise hva dette har hatt å si for fremveksten og utviklingen av taarab.

Det som særlig syntes å oppta mange av mine informanter var de seneste tiårenes utvikling innen genren. Mange grupper, særlig fra fastlandet, begynte på begynnelsen av 1990-tallet å benytte seg av flere elektriske instrumenter og høyere lydvolum enn det som hadde vært vanlig til da. I tillegg baserte mange av disse gruppene sangene sine på rytmer fra ulike ngoma, tradisjonell trommebasert dansemusikk. Slike rytmer var nye innenfor en taarab-sammenheng. Et annet omdiskutert tema var det mange mente var en økende grad av vulgær og obskøn språkbruk innenfor nyere taarab-lyrikk.

Som jeg skal vise, var mange av mine informanter negative til utviklingen innen musikkgenren, men det fantes også de som mente det motsatte. Under feltarbeidet fikk jeg inntrykk av at taarab syntes å engasjere folk i Zanzibar Town i langt større grad enn annen musikk. Et av de viktigste formålene med oppgaven blir å forklare hvorfor.

I den sammenheng vil jeg trekke frem at diskursen omkring hva taarab innebærer, berører temaer som forskjeller mellom kjønn, ulike avstamningsgrupper og sosiale klasser i

Zanzibar Town. Jeg vil vise hvordan musikk kan brukes som et middel i en streben etter å utjevne ulikheter, eller tvert i mot; for å markere eller til og med forsterke slike.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy