• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dagens storbybarn: født med ski på bena? : om bruken av natur og friluftsliv i en soialiserings- og integreringsprosess

Rickfelt, Kristina
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2006
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-12923

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Sosialantropologisk institutt [920]
Abstract
I denne avhandlingen retter jeg søkelys mot hvordan norsk bruk av natur og friluftsliv kan fungere som en sosialiserings- og integreringsarena for barn. Ideen springer ut av den generelle oppfattelsen av nordmenn som et særlig friluftslivselskende folk. Ut fra en slik tankegang blir det kanskje naturlig at friluftsliv er en av de første arenaene våre nye landsmenn blir introdusert til.

Den som ikke kan den norske turkoden, oppfattes gjerne som en angriper av den norske tradisjon (Lidén 2001: 79). Dette bekrefter et chilensk brødrepar i siste utgave av Fjell og vidde : Skal man bo i Norge, må man lære å være ute på nordmenns vis. Ellers overlever man ikke (Fjell og vidde, 4/2006).

Hvorvidt det handler om overlevelsestaktikk å kunne den norske turkoden eller ikke, er jeg usikker på. Det jeg kan si etter et halvt år med feltarbeid i en offentlig friluftslivsorganisasjon i Oslo indre øst, er at bruken av natur ikke er uegnet for sosialiserings- og integreringsprosesser. Barna i denne studien bor i landets fattigste, mest kriminelle og lavest utdannede bydel i landet. Ved å delta i faste friluftslivsgrupper med trygge rammer, ledet av voksenpersoner som vet hva de driver med, blir barna både sosialisert og integrert inn i mye som antas å være fellesnorske verdier og normer. I tillegg utvikler de viktige sosiale ferdigheter som vennskap, mestringsfølelse og verdifellesskap. Det er min oppfatning at barna utviklet ferdigheter på organisasjonens arrangementer som de neppe ville oppnådd andre steder der de vanligvis ferdes.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisTemplatesAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Statistics

View Usage Statistics
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy