Abstract
Denne studien presenterer og diskuterer betydningen av Despachantes Aduaneiros, sin strategi- og ressursbruk i rollen som mellommenn i tollklareringsprosessen i eksport- og importsektoren i Brasil.
Den historiske, handelspolitiske og relasjonelle konteksten i Brasil kan på mange måter sies å ha skapt behovet for despachanten, og det gir også i stor grad premissene for dagens despachantevirksomhet. Brasils styrkede posisjon i internasjonal handel i de senere år har ført til en økende etterspørsel og en større anerkjennelse av despachantens tjenester. Despachantens evne til å benytte seg av uformelle ressurser gjør han sentral i sitt felt.
En av despachantens uformelle ressurser er den muligheten han har som mellommann til å administrere informasjonsstrømmen i den brasilianske tollklareringsprosessen. Dette foregår gjennom en rekke relaterte transaksjoner som fører fram til den endelige tollklareringen. Måten despachanten administrer informasjonen på og hans evne til å manøvrere i relasjonene gir han handlingsrom i tollklareringsprosessen. Dette handlingsrommet er en forutsetning for å balansere det asymmetriske maktforholdet i relasjonen med forvaltningsmyndighetene, og nødvendig for å kunne gjennomføre transaksjonene uten unødig opphold. En annen uformell ressurs er despachantens uformelle kunnskap. Denne er bundet til situasjonskonteksten, den lokale konteksten og den enkelte despachantens kompetanse. Den uformelle kunnskapen despachanten besitter utfyller og styrker den formelle kunnskapen han rår over. Den blir benyttet i situasjoner der formell kunnskap ikke er tilstrekkelig for å løse den aktuelle oppgaven, eller situasjoner der den er gir et hurtigere og mer vellykket resultat. En tredje uformell ressurs som despachantens besitter er tilgangen til uformelle nettverk. Gjensidig anerkjennelse, tillit, samfølelse og sympati trekker tollere og despachanter inn i uformelle nettverksforhold og letter transaksjonene dem i mellom. Despachanter som kan vise til velfungerende nettverk som inkluderer strategisk viktige aktører, være seg tollere eller andre, er ettertraktede medarbeidere, og firma som har slike ansatte får prestisje og nyter anseelse i markedet.
Noen fellesnevnere for disse ressursene eller kapitalformene er at de avhenger at den enkelte despachantes erfaring og praksis og er knyttet opp til den lokale konteksten. I tillegg avhenger de av den enkelte despachantes rolle og hans ferdigheter i tollklareringsprosessen. Et resultat av at despachanten behersker sitt miljø fullt ut, er at han har klart å konvertere sin kunnskapskapital og sin sosiale kapital til økonomisk kapital, han selger en unik vare, sin inngående kjennskap til fag og felt.