Abstract
Denne oppgaven tar for seg fenomenet klasse fra et kulturelt perspektiv i det "post-kommunistiske" Tsjekkia. Det empiriske materialet er først og fremst hentet fra informanter i Brno. Informantene tilhører alle et "stamgjestfellesskap" bestående av unge, relativt velutdannede mennesker i en pub ved navn Klub Alterna. Stamgjestfellesskapet er bygget på to elementer. For det første er det et "stilfellesskap", en felles orientering mot "alternative" kulturelle uttrykk. For det andre er det et moralsk fellesskap: stamgjestene oppsøker puben flere ganger i uken, og omtaler stedet spøkefullt som "et hjem," og hverandre som "familie". Dette danner grunnlaget for et helt forbruksetos. I forhold til Campbells teori om den moderne hedonistiske forbruksånds opprinnelse i og forbindelse med den romantiske etikk, kan stamgjestene sies å representere en ultraromantisk, "bohemsk" versjon av denne. Dette kan også sees i sammenheng med de forbruksetos som ble utviklet under kommunistene, preget av bl.a. en mistillit til overflatens evne til å reflektere virkeligheten.
Dette forbruksetoset er også en del av hva Bourdieu kaller en habitusform, i den grad det innebærer en "strategi" for akkumulering av kulturell kapital. Særtrekk under kommunistene ga imidlertid dette en spesiell form: I Tsjekkoslovakia måtte denne kulturell kapitalen festes i en "folkelighet" for å kunne fungere, her eksemplifisert ved den tsjekkiske institusjonen og det nasjonale symbolet ølkneipa - hospodaen. Som del av en habitusbetinget "strategi" synes hospodaens symbolske verdi å være under et visst press i dag, idet den forsøkes omdefinert til et symbol på tsjekkisk "litenhet". Dette motarbeides av endel intellektuelle eksplisitt i visse faglige arbeider og også av stamgjestene i Klub Alterna mer implisitt gjennom deres praksis. En viktig form for symbolsk kapital under kommunistene, den utdanningsmessige kapitalen, forsøkes fortsatt videreført gjennom tung offisiell symbolikk som avslutningsseremonien etter endt høyere utdanning og en utstrakt bruk av akademiske titler. Disse offisielle symbolene avvises som sådan av stamgjestene, i tråd med deres bohemske forbruksetos.
Stamgjestene i Klub Alterna er på linje med den politiske elitens retorikk rundt endringene i 1989 som et fullstendig brudd med en umoralsk fortid. Dette virker som en hegemonisk representasjon. Dette hegemoniet har imidlertid en bred basis i befolkningen, noe den sterke misnøyen med politikernes manglende evne eller vilje til å oppfylle de politiske målene som ligger i dette hegemoniet viser.