• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Drømmen om "Dream II" : ungdom og konsum i 1990-årenes Vietnam

Hørstad, Mari
Master thesis
View/Open
No file.
Year
1998
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-34483

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Sosialantropologisk institutt [1040]
Abstract
Utgangspunktet for mitt feltarbeid i Vietnam, nærmere bestemt Ho Chi Minh, var å se på unge vietnameseres konsumvaner, etter at USA i 1994 hevet handelsblokaden, og store mengder vestlige varer ble tilgjengelig på markedet. Jeg var interessert i hvordan unge mennesker forholdt seg til de nye varene, samt hvilken verdi, status og mening de ble tillagt.

Jeg fant at det er flere faktorer som styrer den enkeltes konsum. De varene man kjøper er ikke bare objekter som skal dekke et primærbehov, men de fungerer også som kommunikasjonsmiddel mennesker imellom. Dette medfører at konsum også fungerer som identitetsskaper. Gjennom de varer man kjøper signaliserer man til omverdenen hvem man er/vil være. Konsum må derfor ses som en dimensjon ved det sosiale liv, og ikke studeres isolert fra resten av samfunnet.

Mine informanter forholdt seg forskjellig til de ulike varegruppene. Av de varegruppene jeg tok for meg, var det i første rekke klær og motorsykler som ble brukt som kommunikasjonsmiddel og identitetsskaper, og som det knyttet seg status til. De nye matvarene derimot, hadde hatt liten innvirkning på mine informanters konsumvaner, og de ble ikke vurdert som statusobjekter påsamme måte som klær og motorsykler. Gull fungerte i hovedsak som "special-purpose money" og investeringsvare.

Slik jeg ser det, kan de nye varene man knytter status og identitet til, føre til valgsituasjoner som tidligere ikke var aktuelle, og dermed skape moralske dilemmaer for enkeltindividet.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy