• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nytelse og gjenytelse i Tupperwareparties : en studie av ambivalens i Tupperwares materielle og semantiske kretsløp

Kramer, Ida Marie
Master thesis
View/Open
hovedoppgave.3.pdf (5.425Mb)
hovedoppgave.3.pdf (5.425Mb)
Year
2004
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-9606

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Sosialantropologisk institutt [1051]
Abstract
SAMMENDRAG

Tupperware produserer produkter i plast for matlaging og –lagring, og har siden 1964 holdt sine

homeparties i Norge. Tupperwares marked finner sted i private hjem. Det gjør at private og økonomiske

sfærer blandes sammen. Med uvante roller bør deltakerne i selskapene ha en viss sosial musikalitet for å

kunne mestre situasjonen. Problemstilling: Hvilke intensjoner motiverer og driver aktørenes deltakelse i

Tupperware homeparties? Hvilke sosiale mekanismer gjør at institusjonen Tupperware reproduseres

med slik suksess? For å undersøke dette har jeg gjort en studie av Tupperwares materielle og semantiske

kretsløp. Gjennom drøftinger og analyser av mitt materiale har jeg kommet frem til at det går an å si at

ambivalens driver Tupperware. Ambivalens preger Tupperware. Kvinnene sitter rundt salongbordet og

shopper Tupperwares moderne Tupperwareprodukter mens de spiser tradisjonell kaffemat, og frykter

et kjerringstempel. Den hybride institusjonen Tupperware homeparty tillater kvinnene å være

tradisjonelle og moderne samtidig. Dette kan sies å være en intensjon som motiverer og driver aktørenes

deltakelse i Tupperware homeparties. Kvinnene reagerer på alt i og omkring Tupperwares

ambivalensfylte selskap og produkter med å handle - shoppe. Slike sosiale mekanismer kan sies å være

med på å reprodusere institusjonen Tupperware med stor suksess. Jeg har fulgt to representanter fra

Tupperware på jobb i Oslo og omegn, og deltatt i Tupperwareselskap og andre homeparties som

gjest/kunde i Oslo, Stavanger og på Jæren. Hovedkapitlene følger Tupperwares livsløp fra firmaets

spede start, til varene er vel hjemme i skuffer og skap og påvirker kundens hverdag.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy