• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Destinasjonen" : et sosialantropologisk blikk på et steds tiltrekningskraft

Haugstad, Ivar
Master thesis
View/Open
DESTINASJONENxMasteroppgavexIvarxHaugstad.pdf (3.145Mb)
Year
2011
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-29438

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Sosialantropologisk institutt [1040]
Abstract
Sammendrag

Denne oppgaven omhandler steders tiltrekningskraft som «destinasjon». Nærmere bestemt hvordan tiltrekningskraften vedlikeholdes gjennom en rekke mer eller mindre forutsigbare og relaterte prosesser, innenfor det nettverk av aktører som tilsammen utgjør turistmålet.

Empirien er hentet fra Geilo, en bygd i Hol kommune hvor reiselivsnæringen står meget sterkt som næringsgrunnlag. Geilo er først og fremst kjent som en såkalt «vinterdestinasjon» hvor alpint og langrenn fremstår som «hovedprodukt». Men det er et vidt spekter av sosiale praksiser og symbolske uttrykksformer, både sportslige og ikke-sportslige, som er med på å avgjøre om, og eventuelt i hvilken grad, «destinasjonen» fremstår som et attraktivt turistmål.

Med en aktør-nettverk analytisk tilnærming har jeg empirisk kunne finne og definere aktører, menneskelige og ikke menneskelige, som har effekt på turistmålet.

De fire aktørkategoriene er topografi, tekniske installasjoner, tilbyder og tilreisende. Effekten som utspilles i relasjon mellom de ulike aktørkategoriene teoretiseres og fremheves ved at jeg kombinerer blant annet Bourdieu praksisteori og Batesons Kybernetikk.

Oppgaven viser hvordan aktørkategoriene har effekt på det sosiale liv som utspiller seg. Det følger da at et turistmål ikke er noe som kan ansees som et statisk, ferdig «produkt». Turistmål er utfall av effekt aktørgruppene imellom, og det er i brytningen av disse effektene stedets tiltrekningskraft vedlikeholdes. Vedlikehold av stedets tiltrekningskraft er derfor et fenomen hvor flere mer eller mindre forutsigbare prosesser mellom aktører med effekt er det vesentlige.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy