• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kjønn, identitet og IKT : en studie av 12-13 åringers forhold til spill og sosiale medier

Darbandi, Chimen
Master thesis
View/Open
The file is restricted (More info)
MasteroppgavexforxChimenxDarbandi.pdf (638.3Kb)
Year
2011
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-28877

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Sosialantropologisk institutt [1040]
Abstract
Denne oppgaven handler om 12-13 åringers forhold til spilling og sosiale medier, og hvordan femininitet og maskulinitet blir utøvd på disse arenaene. Oppgaven er basert på en

feltarbeidsperiode på fem og en halv måned på en skole i Oslo Øst. Ved å se på informantenes samhandling på blogg og Facebook, og deres samhandling rundt spilling argumenterer jeg med at blogging kan bli sett på som feminin praksis, spilling som maskulin praksis, mens Facebook er et forum der guttene og jentene har overlappende praksiser. Etter å ha fulgt informantene på skolen og gjennom sosiale medier, viser jeg at den kjønnede identiteten er kontekstavhengig og at en person kan vise fram forskjellige sider ved seg selv i ulike kommunikative kontekster. Dermed kan en person operere med forskjellige identiteter, uten at den ene er mer egentlig eller sann enn den andre. På den måten blir sosiale medier og spilling arenaer der dagens barn og unge kan eksperimentere med sine kjønnede identiteter. Ved å dra paralleller til Erving Goffmans rolleteori viser jeg at blogg som et medium kan bli sett på som både front stage og back stage når det gjelder selvpresentasjon.

I tillegg til å fokusere på kjønnet identitet, viser jeg også at informantene brukte

sosiale medier først og fremst for samhandling og relasjonsbygging. Oppgaven viser dessuten at det sosiale kjønnet er fleksibelt.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy