• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Sosialantropologisk institutt
  • Sosialantropologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sjetteklassingers digitale hverdag : forvaltning av kjønn og kapital i barnas IKT-praksiser

Smedsrud, Erikka
Master thesis
View/Open
Smedsrud-Master.pdf (723.2Kb)
Year
2011
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-28723

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Sosialantropologisk institutt [1040]
Abstract
Tema for denne oppgaven er barn, barndom, kjønn og IKT. I denne oppgaven ser jeg på hvordan guttene og jentene fra to sjetteklasses fra en barneskole i Oslo bruker IKT i sin hverdag. I feltarbeidet som jeg gjennomførte våren 2010, og som denne oppgaven er basert på, fulgte jeg barna i deres skolehverdag og på fritiden.

Barn i Norge i dag er storforbrukere av ulike typer digitale medier, og i deres hverdagsliv inngår en rekke aktiviteter knyttet til bruk av forskjellige IKT-er.

Målet med denne oppgaven er å beskrive jentenes og guttenes hverdag på skolen og i fritiden, med et spesielt fokus på hvilken betydning kjønn har for barnas IKT-praksiser. Hovedproblemstillingen som jeg fokuserer på i oppgaven, er betydningen av kjønn og hvordan kjønn forvaltes gjennom bruk av IKT i ulike kontekster.

I min analyse knytter jeg IKT-bruken til Bourdieus kapitalbegreper (økonomisk kapital, kulturell kapital, sosial kapital og symbolsk kapital).

Oppgaven begynner med en redegjørelse for feltarbeidet, metode, analytiske tilnærminger og selve feltet for studien. Videre går jeg inn på hva barndom er og hva det vil si å være barn og vokse opp i dagens norske samfunn. Jeg viser hvordan barnas hverdagsliv ser ut, hvilken rolle IKT har i denne hverdagen, og jeg hvordan barna bruker IKT, med fokus på gutter og jenters ulike bruk.

I den videre analysen av gutter og jenters IKT-praksiser, benytter jeg meg av Bourdieus begreper om ulike kapitalformer, og ser på hvordan de ulike kapitalformene (økonomisk, kulturell, sosial og symbolsk kapital) kan knyttes til bruk av IKT. Jeg argumenter for at kjønn kan forvaltes som en form for symbolsk kapital.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy