Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:43:11Z
dc.date.available2013-03-12T09:43:11Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-06-05en_US
dc.identifier.citationSundell, Therese. "Hvit flukt" blant norske barnefamilier i Oslo?. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16076
dc.description.abstractMedia har rettet mye oppmerksomhet mot opphopningen av minoritetselever ved enkelte skoler i Oslo. Flere foreldre som har blitt intervjuet av dagspressen har vært bekymret for kvaliteten på undervisningen og mangelen på norske miljøer ved skolene. De er urolige for at deres barn ikke skal lære seg norsk og mangle kunnskap om norsk kultur og samfunn. Det er tydelig at mange nordmenn finner det problematisk med høye innvandrerandeler i den offentlige skole. Det er dette som er utgangspunktet for min problemstilling: Hvilken rolle spiller den etnisk norske befolkningen i utviklingen av skolesegregasjon blant ikke-vestlige familier med barn i skolealder? Det vil si at i denne masteroppgave undersøkes sammenhengen mellom flytting og skolekretsens minoritetsandel. Studien tar derfor sikte på å undersøke hvordan flyttemønsteret til norske barnefamilier påvirker utviklingen av skolesegregasjon i Oslo. Spørsmålet er om vi er vitne til en fraflytting av nordmenn med barn i skolealder på grunn av den høye andelen med minoritetselever i skolen, det som også kalles ”white flight”. Et annet alternativ er at norske familier med barn i skolealder unngår å flytte til skolekretser, med høy opphopning av minoritetselever, altså ”white avoidance”. Studien setter dermed søkelys på et fenomen som har vært lite studert tidligere, nemlig norske barnefamilier rolle i utviklingen av skolesegregasjon blant barn og unge For å svare på problemstillingen i oppgaven har jeg brukt teoretiske perspektiver fra amerikansk segregasjonsforskning om nabolagsendringer, hvor nettopp majoritetens handlinger og holdninger er sentralt, samt intraurban flytteteori. Disse to perspektivene ga en god innfallsvinkel til å analysere funnene fra analysen. For svare på problemstillingen har jeg fått tilgang til registerdata som er satt sammen av SSB til denne oppgaven, mens jeg har strukturert og analysert dem. Datasettet inneholder informasjon om alle elevene som begynte i 1. klasse i grunnskolen i skoleåret 1998/99 i Oslo, totalt 5519 elever. Resultatene fra analysen viser klare antydninger til både white flight og white avoidance blant norske barnefamilier. Hva dette skyldes fanges ikke opp av denne studien, men andre undersøkelser har vist at fordommer, preferanser når det gjelder boligvalg og etnisk sammensetning i nabolag er sentralt for å forstå white flight og white avoidance.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Hvit flukt" blant norske barnefamilier i Oslo? : en kvantitativ studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-12-08en_US
dc.creator.authorSundell, Thereseen_US
dc.subject.nsiVDP::290en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sundell, Therese&rft.title="Hvit flukt" blant norske barnefamilier i Oslo?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19457en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo77971en_US
dc.contributor.supervisorTerje Wesselen_US
dc.identifier.bibsys08285131xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/16076/4/Sundell.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata