Abstract
Denne masteroppgaven er en sosiokulturell stedsanalyse av østfoldbyen Moss. Tidligere industribyer, som Moss, befinner seg ofte i en omstruktureringsfase. Industri knyttes ikke nødvendigvis lengre til noe attraktivt og lønnsomt, men gjerne til mer negative stedbilder,eksempelvis bilder av stedet som "kjedelig" og "stygg". Samtidig er globalisering, government-governance overgangen, entreprenørpolitikk og økt konkurranse mellom byene en del av konteksten byene i dag befinner seg i. Sentrumsregenerering, opprusting av tidligere industriområder og kunst-og kultur i planleggingen er noen metoder byer bruker for å komme bort fra industribyimaget og tilpasse seg de nye kravene fra samfunnet. Hvordan påvirker endringene innbyggerne som bor i byen?
Moss by har gjennomgått relativt store endringer i sentrum de siste 10-15 årene, med oppussing av gågaten, oppbygging av et stort sentrumskjøpesenter og regenerering av tidligere industriområder. Sosiokulturelle stedsanalyser er et viktig supplement til tradisjonelle stedsanalyser, da man kan undersøke andre aspekter ved stedet. Denne analysen undersøker noen mossingers stedsbruk, stedsbilder og stedsidentiteter. Det vil si hvordan utvalget bruker byen etter sentrumsfornyelsen, hvordan de ser på byen og byens identitet, og hvordan de identifiserer seg med byen og knytter seg til eget bosted. Hvordan oppleves de å bo på et sted i endring, slik som Moss?