Abstract
Sammendrag
Dette er en diskursanalyse av utformingen og fremstillingen av kvinner i bollywoodfilmer. Ut fra Faircloughs teoretiske perspektiver har jeg gjort en todelt analyse av intervjuer med filmskapere og av kvinnefremstillingen i to bollywoodfilmer. Jeg har jobbet ut fra forskningsspørsmålene: 1. hvilke diskurser trekker syv bollywoodfilmskapere på når de omtaler utformingen av den indiske bollywoodheltinnen, og 2. hvordan og i hvilken grad reproduserer eller bryter de kvinnelige hovedrolleinnehaverne i to filmer med den tradisjonelle bollywoodheltinnen? Tradisjonelt er kvinnene fremstilt i tråd med standardiserte og stereotypiske karaktertrekk, men i de senere årene har de kvinnelige karakterene beveget seg bort fra denne standarden og gjenspeiler i større grad dagens unge indiske kvinner, blir det påstått. I intervjuene har jeg undersøkt hva filmskaperne selv hevder påvirker forandring og stabilitet, og i filmanalysen undersøker jeg hvordan og i hvilken grad denne endringen eller stabiliteten gjenspeiles.
Jeg innleder med å gjøre rede for bakgrunnen for valg av oppgaven og den kontekstuelle bakgrunnen. Det teoretiske rammeverket jeg har valgt er Faircloughs kritiske diskursanalyse, supplert med andre nærliggende teorier som Laclau & Mouffes diskursteori, Judith Butlers teori om feilsitering og generell filmteori. I metodekapittelet gjør jeg rede for den metodiske fremgangsmåten, prosessen rundt intervjuene og utvelgelse av filmene og de refleksjonene jeg har gjort i forbindelse med denne prosessen. Analysen er fordelt på tre kapitler. Først gjør jeg en analyse av de diskursene jeg finner gjennom intervjuene av filmskaperne. Deretter analyserer jeg den kvinnelige hovedrollen i henholdsvis filmene "Jism" og "Tashan". Filmen "Jism" tilhører sjangeren kjærlighetsdrama/thriller, og "Tashan" er en såkalt "action-masala" film (masala betyr indisk krydderblanding). Jeg plasserer her kvinnene også i et filmteoretisk rammeverk for å få en større forståelse av hva som virker å være deres oppgave i den gjeldende filmen.
I kapittel 7 diskuterer jeg de funnene jeg har gjort gjennom intervjuene og filmanalysen. Jeg fant særlig tre diskurser som pekte seg ut gjennom intervjuene. Det var en tradisjonsdiskurs, en kommersiell diskurs og en idealistisk diskurs. Alle filmskaperne virker å balansere disse tre diskursene når de utformer de kvinnelige karakterene i sine filmer, alle på litt ulikt vis. De viktigste funnene jeg har gjort av kvinnefremstillingene i de to analyserte filmene, er at de har utviklet seg til en viss grad, men at de også på mange måter fortsatt virker utformet i tråd med tradisjonelle og stereotypiske karaktertrekk. De ulike diskursene er også å med på å forme de kvinnelige karakterene. Jeg avslutter med refleksjoner om sammenhengen mellom filmskapernes holdninger og verdier, og hvordan nettopp dette gjenspeiles i det ferdige produktet. Jeg gjør også en kort sammenligning av mine funn med uttalte problemer/utfordringer i norsk filmbransje, og kommer med noen tanker om populærkulturens rolle i et moderne samfunn.