Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:36:16Z
dc.date.available2013-03-12T09:36:16Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-19en_US
dc.identifier.citationRebnor, Marthe Foss. Steinerskolen i et foreldreperspektiv. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/15785
dc.description.abstractOppgavens tittel er ”Steinerskolen i et foreldreperspektiv” og oppgavens formål er å belyse følgende problemstillinger: • Hvem som velger Steinerskolen for barna sine? • Hvilke motiver har foreldrene for å velge Steinerskolen for barna sine? • Hvor fornøyde er foreldrene med aspekter ved Steinerskolen som omhandler barnas trivsel og læring samt foreldrenes opplevelse av Steinerskolens evne til kommunikasjon, åpenhet, informasjon og evne til å ta kritikk. Det er stadig flere foreldre som velger skoletilbud som utgjør et alternativ til den offentlige grunnskolen for barna sine og Steinerskolen er et av de mest populære alternativene. Samtidig er det politisk uenighet om kriteriene som skal legges til grunn for statsstøtte til private skoler og dermed omfanget av private skoler. Kritikere av privatskoler frykter at økende bruk av private skoler vil føre til økte sosiale forskjeller. På bakgrunn av dette er det interessant å se på hvem som søker barna sine til Steinerskolen og hvilke motiver de har. Sosial ulikhet er et sentralt tema i sosiologien og hvem foreldrene er vil i oppgaven bli undersøkt ved hjelp av foreldrenes sosiale bakgrunn og vil videre bli belyst ved hjelp av Bourdieus kapitalteori. Steinerskolen blir jevnlig debattert i media og har til tider fått hard kritikk. På bakgrunn av dette er det interessant å se på hvor fornøyde foreldrene faktisk er med barnas skolehverdag. Oppgavens metode er kvantitativ, nærmere bestemt spørreskjema. Deltakere til undersøkelsen er rekruttert fra alle Steinerskolene i Norge via et informasjonsskriv med oppfordring om å delta. Totalt består undersøkelsen av 811 respondenter. Resultatene av undersøkelsen viser at foreldre som har barn i Steinerskole har høyere utdannelse enn gjennomsnittet av befolkningen. Dette samsvarer med funn i foreliggende forskning, som viser at foreldre med barn i Steinerskolen har høyere utdannelse enn foreldre med barn i offentlig skole. Undersøkelsen viser også at foreldre med barn i Steinerskole har noe høyere inntekt enn foreldre med barn i offentlig skole. Når det gjelder funn fra andre undersøkelser på dette området har funnene variert. Foreldrenes motiv for å velge Steinerskolen er først og fremst at skolen utgjør et pedagogisk alternativ, men foreldrene oppgir også verdiene skolen står for og forventninger om engasjerte lærere som viktige grunner for valg av skolen. Funnene viser også at foreldrenes motiver varierer mellom foreldre som tidligere har hatt barn i offentlig skole og foreldre som har hatt barna i Steinerskolen fra første klasse. Når det gjelder hvor fornøyde foreldrene er kan resultatene deles opp i to områder. Når det gjelder barnas skolehverdag, trivsel og læring viser funnene i undersøkelsen at foreldrene er meget fornøyde. Når det gjelder foreldrenes kontakt med skolen er de derimot kun middels fornøyde. Dette dreier seg om forhold som omhandler informasjon om hvor spørsmål og kritikk skal rettes, skolens lydhørhet overfor innspill og kritikk, samt tilbakemelding på spørsmål og kritikk. Mange foreldre påpeker også at de er misfornøyde med skolens driftsform, administrasjon og forvaltning.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSteinerskolen i et foreldreperspektiv : hvem velger Steinerskolen for barna sine? Hvilke motiver har de og hvor fornøyde er de?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-09-26en_US
dc.creator.authorRebnor, Marthe Fossen_US
dc.subject.nsiVDP::220en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Rebnor, Marthe Foss&rft.title=Steinerskolen i et foreldreperspektiv&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19373en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo75891en_US
dc.contributor.supervisorMarianne Nordli Hansenen_US
dc.identifier.bibsys082465029en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15785/4/Rebnor.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata