Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:34:12Z
dc.date.available2013-03-12T09:34:12Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-11-25en_US
dc.identifier.citationNæss, Hans Erik. Røtter og vinger: Argumenter for en transnasjonal sosiologi. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/15752
dc.description.abstractIfølge Samordna Opptaks søkemotor hadde 33 høyskole- og universitetsstudier i Norge tilbud om sosiologiemner høsten 2006. Gjennom å undersøke utvalget blant de ti institusjonene som tilbyr rene sosiologiske årsstudium, bachelor- eller mastergrader, viste det seg at kun fem av totalt 155 tilgjengelige sosiologiemner i hovedsak tok for seg ulike kombinasjoner av transnasjonalitet og sosiologi. For meg indikerte dette funnet at sosiologifaget i Norge generelt har det jeg kaller et transnasjonalitetsunderskudd – at det ikke har nok fokus på transnasjonale trekk ved vår samtids sosiale fenomener. Selv om flere pensumbidrag og emnedeler ved lærestedene som tilbydde sosiologikurs direkte tok for seg følgene av økende transnasjonalisering, mente jeg å kunne tolke det slik at de bar mer preg av å være sporadiske unntak enn en fagsatt norm. Dette inspirerte meg til å lete etter mer spesifikke sider ved transnasjonalitetsunderskuddet som kunne tas opp til diskusjon. Siden jeg tilhørte Universitetet i Oslo (UiO) falt det meg naturlig å starte undersøkelsene der. UiO skiller seg positivt ut på landsbasis ved å tilby ett av de fem tilgjengelige sosiologiemnene med fokus på transnasjonalitet. Men gjennom forundersøkelser av pensumbidragene til introduksjonskursene «SOS1001 – Introduksjon til sosiologi» og «SOS1002 – Oversikt over sosiologien» i bachelorstudiet i sosiologi, dukket det opp tegn til at transnasjonalitetsunderskuddet også gjenspeiles på andre måter – fremfor alt metodologiske. En fellesbetegnelse på dette er metodologisk nasjonalisme. Spørsmålene jeg stiller i denne oppgaven er altså ikke om det er et transnasjonalt underskudd ved UiO, men hvilket metodologisk omfang dette kan sies å ha, på hvilke måter og i hvilken grad det er til stede i et utvalg pensumbidrag, og hvorfor norsk sosiologi bør integrere transnasjonale perspektiver i sine introduksjonskurs. Denne oppgaven skal med andre ord argumentere for en transnasjonal sosiologi. Måten jeg skal gjøre det på, er å skissere og operasjonalisere en en transnasjonal metodologi gjennom en analyse av filmindustrien samlet under begrepet Hollywood. Basert på denne analysen er målet å formulere noen alternative metodologiske huskeregler for en sosiologi som er grunnleggende transnasjonal. Fra disse huskereglene skal jeg så presentere et alternativt pensum for de sosiologikursene ved UiO som jeg har valgt å studere pensumutdragene fra i denne oppgaven.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleRøtter og vinger: Argumenter for en transnasjonal sosiologien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-04-17en_US
dc.creator.authorNæss, Hans Eriken_US
dc.subject.nsiVDP::220en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Næss, Hans Erik&rft.title=Røtter og vinger: Argumenter for en transnasjonal sosiologi&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-17958en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo68109en_US
dc.contributor.supervisorAnne Krogstad og Thomas Hylland Eriksenen_US
dc.identifier.bibsys080304834en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15752/2/vinger.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata