Browsing Norsk som andrespråk by Title
Now showing items 21-40 of 56
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Denne studien er skrevet innen fagfeltet Norsk som Andrespråk (NOAS), og er en del av ASKeladden-prosjektet. Studien tar utgangspunkt i uttrykk for bevegelseshandlinger hos innlærere med ulik morsmålsbakgrunn, og verb som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Det økende fokuset på skriftkyndighet har ført til en stor interesse for å måle lese- og skriveferdigheter. Dette gjøres både i internasjonal og nasjonal sammenheng. I PISA- undersøkelsen sammenlignes skoleprestasjoner ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne oppgaven handler om undervisningsmetoden suggestopedi, også kjent som Lozanov- metoden, som ble utviklet på 1960-tallet av den bulgarske nevrologen og psykiateren Georgi Lozanov. På grunn av sin alternative tilnærming ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Jeg har undersøkt et materiale bestående av 197 direktemeldingssamtaler (Instant Messaging) gjennomført av 11 fjortenåringer i programmet Microsoft Messenger. Problemstillingen har vært delvis samtaleanalytisk: Hvilke ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Overgangen mellom småskolen og mellomtrinnet er en overgang som skiller seg ut på grunn av de faglige utfordringene som oppstår, og som tidligere forskning har vist seg å være særlig vanskelig for elever fra lavinntektsfamilier ...
-
I dialog med parløren : åtte parlører fra 1800-tallet presentert, analysert og diskutert i lys av Et terskelnivå for norskRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne oppgaven tar utgangspunkt i åtte parlører fra 1800-tallet, og jeg undersøker om disse kan betraktes som lærebøker/grunninnføringsbøker i muntlig språkbruk på et fremmedspråk. I tillegg diskuterer jeg hvorvidt parlørene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)V2-prinsippet blir av de fleste forskere regnet som et sjeldent språktrekk på verdensbasis. Dette prinsippet innebærer at norsk og de fleste andre germanske språk, men vel å merke ikke engelsk, har et krav om at verbalet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)På bakgrunn av elevenes svake resultater på nasjonale og internasjonale tester har man i norsk skole de siste årene økt fokuset på lesing og skriving. Å innføre lesing og skriving som to av fem grunnleggende ferdigheter i ...
-
I takt eller utakt? : ein studie av munnlege ferdigheiter og leseferdigheiter hos minoritetsspråklege vaksne - eit sosiokognitivt perspektivRestricted Access (Master thesis / Hovedoppgave, 2007)I oppgåve "Takt eller utakt?" har eg undersøkt om det er ein samanheng mellom munnlege ferdigheiter og leseferdigheiter i norsk som andrespråk hos fem somalitalande og arabisktalande informantar. Studien er både ein ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
-
"Ikke kødd med meg" - narrativer fra et fengsel : identitetskonstruksjoner hos innvandrere dømt for alvorlig voldskriminalitetRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2010)"Ikke kødd med meg" "Narrativer fra et fengsel" Formålet med dette masterprosjektet har vært å belyse identitetskonstruksjoner hos tre innvandrere som soner dommer for alvorlig voldskriminalitet. Informasjonen om voldsdømte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Kan det være vanskelig å lære seg noe man allerede kan? Hvorfor er noe vanskeligere enn noe annet? Og kan en gitt språkstrukturs vanskelighetsgrad være knyttet til hvor utbredt den er i verdens språk (– og i så fall hvordan)? ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Læringssynet i det felles europeiske rammeverket er at språk læres gjennom kommunikasjon og i samhandling med andre. Formålet med denne studien har vært å få et innblikk i hvordan norsk-som-andrespråkslærere i voksenopplæringen ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)I denne hovedfagsoppgaven har jeg ønsket å si noe om det som mange som lærer et andrespråk i voksen alder erfarer; man kommer til et punkt i språklæringen hvor man ikke klarer å lære mer, selv om både motivasjon og muligheter ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)"Spatial meanings are clearly fundamental to human cognition" (Bowerman & Choi 1991), og preposisjonene "i" og "på" tilhører et sett semantiske primitiver som beskriver våre grunnleggende erfaringer i og med verden (Jackendoff ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne flerkasusstudien søker å bedre forstå studenter med «fjern» språk- og kulturbakgrunn i forhold til norsk språk og kultur. Målet er å øke kunnskapen om hvordan slike studenter, i dette tilfellet japanske studenter, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Det overordnende formålet i denne studien er å bidra til økt kunnskap om hvordan vi lærer språk. Selv om de fleste i dag er enige om at morsmålet påvirker andrespråkslæring, trenger vi mer kunnskap om når, på hvilke måter ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne oppgaven handler om hvordan voksne som lærer norsk som andrespråk på høyere nivå bruker preposisjoner i verbale uttrykk i skriftlige tekster. De verbale uttrykkene som undersøkes, består av minst ett verb og minst ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Målet med klarspråk er at mottakerne skal finne det de trenger, forstå det de finner og kunne bruke informasjonen de finner. Et argument for å skrive klarspråk er at «Informasjon fra det offentlige skal være forståelig for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Oppgava er en kasusstudie av tre russiske norskinnlæreres bruk av preposisjonene på og i i norsk. Formålet er å undersøke hvorvidt det foregår transfer mellom morsmålet og målspråket, og om de russiske informantenes bruk ...