Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:37:47Z
dc.date.available2013-03-12T09:37:47Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-03en_US
dc.identifier.citationNyholt, Inger Kristin. "Hjem kan ikke kjøpes". Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/15681
dc.description.abstractDette er en sosiologisk studie av kvinners forståelser av hjeminnredning og strategier de bruker for å skape det hjemmet de ønsker seg. Bakgrunnen er at nordmenns forbruk på hjem er så stort at det er åpenbart at dette handler om noe mer enn nytte, sannsynligvis også mer enn en hobby. Hva betyr innredning for folk i et moderne samfunn med relativt høy grad av velstand? Jeg er spesielt interessert i den sosiale dimensjonen ved hjeminnredning. 3 spørsmål utgjør oppgavens problemstilling. Hvordan kan vi forstå fenomenet hjeminnredning? Hvordan forstår vi samtidens forestillinger om “det gode hjem” ut fra måten hjemmet innredes på og samtaler omkring dette? Hvordan kan måten vi innreder og forvalter våre hjem på kommunisere hvem vi er, både til oss selv og til andre? Oppgaven bygger på intervjuer og besøk i hjemmene til 11 (ressurssterke) kvinner bosatt i Oslos nærområde. De befinner seg i 30-årene og i en fase av livet der de etablerer seg, eller har etablert seg i mer permanente hjem med familiene sine. Informantene ble valgt ut fordi de statistisk sett tilhører den gruppen som bruker mest penger på oppussing og innredning. Gjennom å analysere fellestrekk i et likeartet utvalg, fremkommer det en tankestil og en måte å snakke på (Douglas,1996), som belyser et spenningsforhold mellom individ og samfunn og mellom “meg” og “de andre”. Temaene som analyseres er blant annet boligidealer og etablering, forandringsinteresse og behovet for identifisering, utforming og bruk av stua, representasjonen og det koselige, det personlige og det kjøpte, aversjoner, annerledeshet og spesielt verdsatte ting. Som en rød tråd viser jeg hvordan informantene navigerer mellom, og forvalter kulturelle paradoks i brytningen mellom det kollektive og det individuelle, det tradisjonelle og det moderne, det offentlige og det private.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Hjem kan ikke kjøpes" : kvinners strategier og forståelser av hjeminnredningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-07-05en_US
dc.creator.authorNyholt, Inger Kristinen_US
dc.subject.nsiVDP::220en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Nyholt, Inger Kristin&rft.title="Hjem kan ikke kjøpes"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15142en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo58508en_US
dc.contributor.supervisorRandi Wærdahlen_US
dc.identifier.bibsys070962855en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15681/2/Hjemxkanxikkexkjxpes.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata