Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:33:00Z
dc.date.available2013-03-12T09:33:00Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-06-08en_US
dc.identifier.citationSkagen, Arnt Sigurd. Ledelsesideologi i en moderne kunnskapsorganisasjon. Hovedoppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/15606
dc.description.abstractDenne oppgavens problemstilling og tema har utgangspunkt i Telenors organisasjonsendring i forbindelse med bedriftens samlokalisering av sin virksomhet i et nytt hovedkvarter på Fornebu i 2002. Telenor har samtidig med samlokalisering innført ny teknologi og nye organisasjons- og ledelseskonsepter under navnet Fornebu-modellen. Denne organisasjonsmodellen har fokus på tre strategiske virkemidler: bedre arbeidsverktøy (IKT), nye arbeids- og ledelseskonsepter og en endring i forhold til arbeidssted (større grad av mobilitet). Denne hovedfagsoppgaven fokuserer hovedsakelig på ledelsesideologien (coaching og selvledelse) som er forbundet med denne organisasjonsmodellen. I overgangen til nye organisasjonsstrukturer, som blant annet Fornebu-modellen ønsker å realisere, har nye arbeids- og ledelseskonsepter fått betydning for den organisasjonsmessige utformingen av Telenor, Posten og en rekke andre selskaper. Det nevnes i faglitteraturen at en viktig utfordring for ledere, er omstillinger som følge av organisatoriske, teknologiske og samfunnsmessige endringer. Omstillingene til flatere organisasjonsform og til en mer teknologisk komplisert arbeidshverdag, har medført at selskapene stiller nye krav til lederne. De må omstille seg fra en lederstil opptatt av kontroll, makt og privilegier, til en lederstil med vekt på coaching og med fokus på motivasjon av sine medarbeiderne. Det eksisterer en tro på at lederne må omstille seg, slik at de fremstår som katalysatorer for innovasjon og kreativitet i sine enheter. En utfordring for selskapene i denne utviklingen er i hvilken grad lederne tar i bruk, og hvordan de utfører, den nye ledelsesstilen. De medarbeiderne som ikke har lederansvar, blir også oppfordret av selskapene til å ta på seg nye oppgaver og være villig til å ta nye utfordringer. Det er et ønske fra flere selskaper, deriblant Telenor, at medarbeiderne skal oppleve tilhørighet og eierskap til arbeidet sitt. Telenor har forsøkt å få til dette ved å motivere sine medarbeidere ved bruk av e-læringspakker, presentasjoner, kurs og lignende. Denne oppgaven tar for seg utviklingen av og utfordringene til den ledelsesideologien som blant annet omfatter coaching og selvledelse. Problemstillingen har blitt belyst ved gjennomføring av fokusgrupper, prosjektledersamtaler og gruppesamtaler med prosjektmedlemmer. Feltarbeidet hadde en varighet på åtte måneder, og innsamlingen av de kvalitative forskningsdataene har blitt gjort i samarbeid med et mindre forskningsprosjekt. Oppgaven ser også på ideologiens teoretiske fundament i en større sammenheng og i forhold til andre nærliggende teorier og konsepter. Resultatene som foreligger underbygger den allmenne oppfatningen av at en ny ledelsesideologi ikke bare er mulig, men praktisk nødvendig. Denne ideologien står i motsetning til de hierarkiske tenkemåtene som har preget arbeidslivet siden det industrielle samfunnets begynnelse.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLedelsesideologi i en moderne kunnskapsorganisasjon : en kvalitativ studie av normative ledelseformeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-12-12en_US
dc.creator.authorSkagen, Arnt Sigurden_US
dc.subject.nsiVDP::220en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skagen, Arnt Sigurd&rft.title=Ledelsesideologi i en moderne kunnskapsorganisasjon&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-13841en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo42007en_US
dc.contributor.supervisorIngar Roggenen_US
dc.identifier.bibsys061989444en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15606/1/ledelsesformer.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata