Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:31:38Z
dc.date.available2013-03-12T09:31:38Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-12-22en_US
dc.identifier.citationMoen, Marie. Ungdommer i drift. Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/15558
dc.description.abstractOppgaven er en kvalitativ studie av ungdommer med minoritetsbakgrunn som befinner seg eller har befunnet seg i en utsatt situasjon. Media og samfunnsdebatten er preget av uttalelser om ungdommer i deres situasjon. Utgangspunktet har vært å nå frem til subjektive erfaringer, opplevelser og refleksjoner blant ungdommer som en eller gang har begynt å utfordre moralske og lovlige grenser. Hovedproblemstillingen handler om hvilke erfaringer de har med marginalisering på sine livsarenaer og hvordan de reflekterer rundt sin egen atferd. Underproblemstillingene er som følger: • Hvordan opplever ungdommene sine relasjoner i hjemmet, på skolen, til jevnaldrende, politiet og mennesker de ellers møter når de ferdes ute? • På hvilken måte setter ungdommene disse møtene i sammenheng med den marginaliseringen de har opplevd? • Hvordan har ungdommene opplevd tiltakene som er satt i verk for å hjelpe dem? Ungdommene setter sin egen atferd og marginalisering i sammenheng med vennene de har funnet og miljøet de har vanket i. De har funnet tilhørighet blant jevnaldrede med en uheldig innvirkning på deres egen atferd. I miljøet er de blitt eksponert for voldelige konflikter, rus eller begge deler. De ser også egen atferd i lys av forestillinger om hva som er typisk for ungdomstiden. Ungdomstiden defineres som en spesiell fase, der søken etter spennende opplevelser og mestringsstrategier for å tøffe seg for jevnaldrende er viktig. Ved å definere ungdomstiden slik, normaliserer de egen oppførsel for seg selv. Normaliserende definisjoner og tolkninger bidrar til å begrense refleksjoner rundt konsekvenser og samvittighet i denne perioden. Sett under ett har mestringsstrategier, felles aktiviteter, kollektive normer i gjengen om å stille opp for hverandre og teknikker for å nøytralisere sine egne handlinger sammen bidratt til å påvirke og opprettholde ungdommenes atferd. Samtidig har ungdommene en oppfatning om at atferden roer seg ned med modning og voksenalder. Også islams moralske leveregler har vist seg å virke begrensende på marginalisering. Atferden handler ikke bare om ungdomstid, venner og spenning. Mange har opplevd krenkelser og konflikter i møtet med omgivelsene. De forteller om mobbing fra medelever på skolen. For noen er skolen blitt en arena for stempling og stigmatisering, hvor de er blitt tillagt en negativ identitet som problematisk og annerledes. Mange har negative opplevelser med politiet og oppfatter deres arbeidsmetoder som vilkårlige, røffe og urettferdige. Meningene om politiet er imidlertid delte, også med tanke på om det ligger rasisme bak arbeidsmetodene. Opplevelsen av rasistiske krenkelser generelt varierer fra mange til ingen slike erfaringer. Det kommer også frem hvordan rasismebegrepet kan brukes til å rettferdiggjøre egne voldshandlinger i konflikter med andre, eller hvordan liten beherskelse av språk og samfunnskoder kan skape misforståelser og en overfølsomhet i møtet med et nytt land. Rasistiske krenkelser kan tre frem i ulik grad og form hos forskjellige individer. Reaksjoner på krenkelsene handler om frustrasjon, sinne, motstand, resignasjon og depresjon. Noen har håndtert situasjonene med å slå eller komme med trusler mot lærere og andre. Noen ganger bruker de selv diagnosen ADHD som en forklaring på sine sterke reaksjoner. Vi kan se en sammenheng mellom at ungdommene har opplevd krenkelser der de stilles utenfor i visse sosiale sammenhenger og tilhørigheten de senere har funnet blant venner med negativ innflytelse på atferden. Vi kan tolke ungdommenes marginalisering både i form av å skyves og trekkes mot gråsonen av samfunnet. Behov for støtte, råd og nære relasjoner har vært til stede, selv om det ikke alltid har stått klart for ungdommene i øyeblikket eller vært enkelt å hjelpe dem. Noe av nøkkelen til å påvirke og hjelpe ungdommene synes å ligge i at de møtes med tillitt og respekt. I møtet med foreldre og barnevern har de ofte følt seg overkjørt og utsatt for autoritære holdninger. Mange har derfor hatt problemer med å oppfatte mas, kjeft og drastiske tiltak som forsøk på omsorg. I noen tilfeller har de brukt rus som en flukt fra vonde følelser i forbindelse med konflikter eller skilsmisse i hjemmet. Ved å bygge opp nære relasjoner, vise tillitt og fremstå som relevante rollemodeller har veilederne i New Page gjort ungdommene åpne for å motta den omsorg og hjelp de selv mener å ha behov for.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleUngdommer i drift : etnisk minoritetsungdom om marginalisering, sosiale møter og omsorgen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-07-07en_US
dc.creator.authorMoen, Marieen_US
dc.subject.nsiVDP::220en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Moen, Marie&rft.title=Ungdommer i drift&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-12497en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo34523en_US
dc.contributor.supervisorKatrine Fangenen_US
dc.identifier.bibsys061104329en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15558/2/drift.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata