Sammendrag
Denne masteroppgaven har som formål å kartlegge sammenhengen mellom sosial bakgrunn og sannsynligheten for å gå på private skoler i Norge. Videre vil oppgaven kartlegge forskjeller i rekruttering til forskjellige typer private skoler, der skolene har blitt delt inn i kategoriene private religiøse og private ikke-religiøse skoler. Analyser vil bli gjennomført både på grunnskole og videregående skole nivå. Enhetene i undersøkelsen er uteksaminerte elever ved private og offentlige grunnskoler og videregående skoler i perioden 1993-2003.
Temaet privatskoler er spesielt interessant i disse dager etter innføringen av en ny friskolelov. I Norge eksisterer det pr. dags dato relativt få private skoler sammenlignet med andre land i Europa. Den nye friskoleloven innebærer at de tidligere strenge kriteriene for å motta statsstøtte nå er endret. Dette innebærer at det ikke lenger kun er skoler som representerer et alternativt livssyn eller en alternativ pedagogikk som kan motta statsstøtte. I denne sammenheng har det foregått en til tider opphetet debatt om hva dette vil medføre for de norske samfunnet. Den offentlige skolen har i Norge spilt en viktig rolle i utjevningen av sosiale forskjeller i befolkningen. Motstandere av private skoler frykter at opprettelsen av flere private skoler vil føre til en utarming av den offentlige skolen, og opprettelsen av såkalte eliteskoler for de øvre samfunnslag av befolkningen. Ikke minst er de opptatt av at endringen på sikt kan virke fragmenterende på det norske samfunnet.
Sosial ulikhet er et sentralt tema innenfor sosiologi faget. Det foreligger mye forskning rundt temaet utdanning i denne sammenhengen. Flere undersøkelser kommer frem til at skoleresultater samt valget av videre utdanning er sterkt påvirket av elevenes sosiale bakgrunn. Hvordan sammenhengen mellom elevenes sosiale bakgrunn og sannsynligheten for å gå på privat skole forholder seg, har det inntil nylig vært forsket lite på. Denne oppgaven vil i stor grad ta utgangspunkt i Helland og Lauglos (2005) rapport ”Har frittstående grunnskoler økt segregeringen?”. I rapporten viser de hvordan sannsynligheten for å gå på privat grunnskole øker med foreldrenes utdanningsnivå, skjønt ikke spesielt med foreldrenes inntekt. Deres undersøkelse tar for seg forholdene på grunnskolenivå. Denne oppgaven vil i tillegg se nærmere på hvordan disse sammenhengene er på videregående skoles nivå.
Sosial bakgrunn vil i denne oppgaven måles i foreldrenes utdanning samt inntekt. Videre vil det bli sett nærmere på hvordan sannsynligheten for å gå på privatskole varierer ettersom man bor i en stor eller liten kommune.
Oppgavens problemstilling er som følger: Er sannsynligheten for å gå på private skoler høyere for elever med høy sosial bakgrunn enn for elever med lav sosial bakgrunn?
Resultatene viser i de fleste tilfellene klare positive sammenhenger mellom foreldrenes utdanningsnivå og sannsynligheten for å gå på privat skole, både for private religiøse og private ikke-religiøse skoler. Videre tyder alt på at det er en svak positiv sammenheng mellom foreldrenes inntekt og sannsynligheten for å gå på privat skole. Denne sammenhengen fremstilles best svakt kurvelineært.
Ut over dette viser analysene at sannsynligheten for å gå på private skoler er større for elever i store kommuner enn i små. Samspillvariabler av foreldrenes utdanningsnivå og skolekommune forteller oss at effekten av utdanning varierer noe ettersom man bor i store eller små kommuner, men her er det en viss grad av ulikhet mellom de forskjellige private skoletypene og skolenivåene.
Hovedkonklusjonen er derfor at sosial bakgrunn har betydning for sannsynligheten for å gå på private skoler, både religiøse og ikke-religiøse. Dette gjelder spesielt foreldrenes utdanningsnivå, men også til en viss grad foreldrenes inntekt. Vi kan derfor konkludere med at det i hovedsak er foreldrenes utdanningsnivå som er avgjørende for en elevs sannsynlighet for å gå på privat skole, i større grad enn foreldrenes inntektsnivå. Videre har størrelsen på kommunene skolene ligger i, betydning for sannsynligheten for å gå på privat skole.