Abstract
Denne oppgaven handler om en casestudie av to innovasjonsbedrifter. I sentrum står den komplekse og ufortsigbare innovasjonsprosessen. Det som kjennetegner utvikling av innovasjon er det foregår under usikre omstendigheter i møtet mellom mennesker, kunnskap, organisasjon og omgivelsene. Problemstillingen for oppgaven er: hvilke eksterne og interne relasjoner må bedriftene håndtere i innovasjonsprosessen, og på hvilke måter skaper disse relasjonene usikkerhet for aktørene? Oppgaven tar utgangspunkt i en systemtilnærming til hvordan bedriftene håndterer relasjoner i omgivelsene, samt et prosessuelt perspektiv på den interne sosiale og organisatoriske dynamikken i innovasjonsprosessen.
Jeg har brukt kvalitativ metode og har gjennomført 17 intervjuer fra ulike nivåer og avdelinger i bedriftene. Empirien deles i tre deler. Det første kapittelet er et rent empirikapittel, hvor jeg presenterer bedriftene og deres utviklingsprosjekter. Det andre kapittelet er en diskusjon av hvilke avhengighets- og maktforhold bedriftene står overfor i møte med eksterne aktører, og hvilke strategier de benytter for å redusere usikkerhet som oppstår av disse forholdene. I det tredje kapittelet diskuteres de interne relasjonene i med fokus på strukturelle og kulturelle momenter.
Kunnskap fremstår som kjernen i forståelsen av hvordan bedriftene utvikler innovasjon. Men organisasjonenes ulike måter å strukturere seg på får utslag i hvordan kunnskapen deles mellom aktørene. Samtidig skaper strukturene ulike kulturer og holdninger til innovasjon, og den sosiale og politiske dynamikken kan hemme bedriftenes innovasjonsevne. Bedriftenes strategier for å håndtere eksterne aktører ser også ut til å ha innvirkning på innovasjonsevne.