Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:38:22Z
dc.date.available2013-03-12T09:38:22Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-06-28en_US
dc.identifier.citationGrundetjern, Heidi. "I dag vil det være mer opprør å være streit". Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/15327
dc.description.abstractDenne oppgaven handler på et overordnet nivå om indiekulturen. Indie har lenge vært et omstridt begrep, som det har vært knyttet mange forskjellige meninger til. Selve ordet er en forkortelse for independent, og i vid forstand refererer det til musikk som blir produsert og gitt ut på uavhengige plateselskaper. Indiekulturen er imidlertid mye mer enn musikk, og først og fremst inneholder den et særskilt etos. Dette er knyttet til motstand mot den kommersielle musikkindustrien, en forståelse av egen musikk som kunst, nostalgi og sterke idealer om individualisme og autonomi. Problemstillingen min består av fire spørsmål, som blir besvart kronologisk gjennom oppgaven: 1) Hva er indiekulturens grunnleggende etos? 2) Hvordan markerer indiekulturens "kjernemedlemmer" sin autentisitet, og kan man realiteten beskrive disse som mer autentiske enn etterfølgerne? 3) Hvilken symbolske mening har cannabis i indiekulturen, og hvordan passer dette med indiekulturens kjerneverdier? og 4) Hvordan kan indiekulturen sees i lys av henholdsvis Birminghamskolens subkulturteori og post-subkulturteorien? Jeg har benyttet fire ulike metoder: mine egne erfaringer som musikkinteressert, forprosjekt, kvalitative intervjuer med åtte indiemusikere i Oslo og et feltarbeid på en festival i England. Et hovedfokus gjennom denne oppgaven er hvordan indiekulturen i dag er kommersialisert og gjort tilgjenglig for "mainstreamkulturen" ved at subkulturens symboler spres via media og de store kjedebutikkene. Når dette skjer blir det hevdet at symbolene mister sitt subkulturelle innhold. Mine informanter kan karakteriseres som en "hard kjerne" innen indiekulturen, da indie for dem er en hel livsstil og et langvarig engasjement. Jeg har kalt dem indie-avantgardistiske fordi de strever etter å være i forkant av sin subkultur, samtidig som de ikke kan sees som avantgardistiske innen samtidskunsten. De er opptatt av å distingvere seg fra indiekids'en betegnelse på "yngre" subkulturmedlemmer eller "mainstream" som har deler av det subkulturelle uttrykket, men ikke besitter tilstrekkelig subkulturell kapital. Et hovedpoeng her er at autentisitet ikke er annet enn en kulturell konstruksjon, og at "indiekids" slik ikke må forstås som noe mindre autentiske enn hva mine informanter er. Jeg drøfter også hvorvidt disse to i det hele tatt kan sies å tilhøre samme kultur, og om de ikke snarere representerer to forskjellige subkulturer. Gjennom oppgaven illustrerer jeg hvordan mine informanter drar grenser mot indiekids, noe som tidvis utspiller seg ved å forkaste indiekulturens kjerneverdier, fordi bare dette er ekstremt nok til å markere seg i opposisjon til mainstream i en tid der subkulturens symboler er "overalt". Jeg drøfter cannabis inngående. Det er et viktig symbol, som i utgangspunktet står i et homologisk forhold til indiekulturens grunnleggende etos. Dette kan blant annet forklares med at stoffet, på samme måte som indiekulturen generelt, forstås som "organisk". Cannabis har likevel en ambivalent posisjon innen indiekulturen. I likhet med både skinny jeans og indiepionerband, er cannabis et nøkkelsymbol. Dette innebærer at det er for viktig til at det fullt og helt kan forkastes, selv om dette nå brukes av indiekids. Slik blir kompromisset snarere å endre blikket som rettes mot cannabis: "Hasj er mainstream" og "I dag vil det være mer opprør å være streit" er eksempler på slike grensedragnings-narrativer. Cannabis fortsatt er det illegale rusmiddelet som er mest utbredt, men samtidig ser man en økt tendens til bruk av både hardere rusmidler og syntetiske stoffer. Disse rusmidlene omtales i langt mer positive termer enn hva cannabis gjør, noe som illustrerer at dette er symboler som fortsatt kan brukes til å dra grenser mot mainstream. Bruken av syntetiske rusmidler som ecstasy er særlig interessant, da dette er rusmidler som tradisjonelt gir konnotasjoner til dance/techno'en subkultur som indie i utgangspunktet tar sterkt avstand fra. Indiekulturen viser seg dermed som en dynamisk subkultur, som er i stand til å fornye seg som et resultat av den opplevde økte trusselen fra mainstream. Likevel ser man at symbolenes meningsinnhold i stor grad forblir uendret, men at måten disse behandles på forandres for å beskytte innholdet fra utenforstående. Fokuset i denne oppgaven er ikke utelukkende empirisk. Min drøfting av Birminghamskolens subkulturteori mot post-subkulturteorien er sentral gjennom hele oppgaven. Jeg finner at klasse fortsatt er av betydning innen indiekulturen, men at man her likevel ikke finner den type klassebasert motstand som Birminghamskolen beskrev. I stedet finner man en mindre radikal form for motstand, som i første rekke er rettet mot musikkindustrien. Et annet av mine hovedpoenger er at mine indie-avantgardistiske informanter i stor grad utgjør en homogen subkultur, noe som står i kontrast til post-subkulturteoriens forståelse av subkulturer som fragmenterte og flytende identitetsprosjekter. Likevel beholder jeg også flere poenger fra post-subkulturteorien. Jeg konkluderer derfor med at det vil være nødvendig å kombinere de to teoriretningene for å få en god forståelse av indiekulturen. Dette mener jeg vil være fruktbart å gjøre også for fremtidige subkulturstudier.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"I dag vil det være mer opprør å være streit" : Indiekultur, cannabis og subkulturdebatten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-03-01en_US
dc.creator.authorGrundetjern, Heidien_US
dc.subject.nsiVDP::220en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Grundetjern, Heidi&rft.title="I dag vil det være mer opprør å være streit"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26174en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo103991en_US
dc.contributor.supervisorSveinung Sandberg og Willy Pedersenen_US
dc.identifier.bibsys102855781en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15327/4/Grundetjern.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata