Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:17:34Z
dc.date.available2013-03-12T09:17:34Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2003-04-01en_US
dc.identifier.citationTangen, Kirsti. Innovasjon i et helseprosjekt ved Aker sykehus. Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/15101
dc.description.abstractDenne oppgaven er en studie av organisasjonsprosessen til Lærings- og mestringssenteret (LMS) ved Aker Sykehus. Formålet med studien er å beskrive beslutningsprosessen som førte til etableringen av LMS, samt identifisere hvilke faktorer som hadde størst innvirkning på iverksettelsen, gjennomføringen or resultatet av prosjektet. For å forstå hvordan innovasjonen i helseprosjektet ved Aker Sykehus ble skapt, har det vært nødvendig å se på aktørenes påvirkning og involvering, innhold i planer, organisering av prosessen, kulturens innvirkning, omgivelsenes påvirkning, organisasjonstenkningen og "timingen" på prosjektet. Lærings- og Mestringssenteret ved Aker Sykehus er et senter der helsepersonell og erfarne brukere samarbeider om planlegging, gjennomføring og evaluering av kurstilbud. Senterets funksjon er å være en nøytral møteplass der ulike grupper kan samarbeide og lære av hverandre, og et sted hvor personer med kroniske sykdommer og deres pårørende kan lære om sykdommen for å mestre hverdagen bedre. For å analysere problemstillingen, er det tatt utgangspunkt i fem organisasjonsperspektiver for å belyse de ulike faktorenes rolle i prosessen: Ledelsesperspektivet, Forhandlingsperspektivet, Kulturperspektivet, Omgivelsesperspektivet og Biproduktperspektivet. Gjennom de teoretiske perspektivene er det blitt utledet et sett med hypoteser som gir grunnlag for forklaring på forløp og utfall av den aktuelle prosessen. Det ble i studien av LMS-prosjektet valgt benyttet en kvalitativ metode da dette var mest hensiktsmessig ifht. oppgavens problemstilling. Innsamling av empiri, organisering og analyse av data er blitt gjennomført i hht. case-studie metoden, da dette har gitt en større mulighet til å belyse mange sider av LMS-prosessen. Basert på drøftingen av de 18 hypotesene som ble fremsatt under de fem organisasjonsperspektivene, var det ingen som ble direkte avkreftet. Resultatene fra studien viser at det ikke kun er ledelsesperspektivet alene som forklarer utfallet av prosessen, men at alle perspektivene har hatt forklaringskraft. Funnene viser imidlertid at ledelsesperspektivet sammen med biproduktperspektivet og forhandlingsperspektivet, har hatt størst forklaringskraft. Kulturperspektivet og omgivelsesperspektivet har også hatt en viss forklaringskraft, men har blitt noe svekket av de andre perspektivenes dominans. De faktorene som konkret har hatt størst innvirkning på LMS-prosjektets iverksettelse, gjennomføring og resultat, og som best forklarer vellykketheten til helseprosjektet, er tilstedeværelsen av en kompetent ledelse, heterogen deltakelse i prosjektet, brukermedvirkning og opprettelsen av en formell LMS-metode, langsiktig og helhetlig planlegging uten dramatiske endringer, tilfeldigheter og sammenfall av hendelser i tid, samt deltakelse fra ildsjeler i prosjektet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleInnovasjon i et helseprosjekt ved Aker sykehus : en studie av organisasjonsprosessen til lærings- og mestringssenteret ved Aker sykehusen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-09-24en_US
dc.creator.authorTangen, Kirstien_US
dc.subject.nsiVDP::240en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Tangen, Kirsti&rft.title=Innovasjon i et helseprosjekt ved Aker sykehus&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-6732en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo9627en_US
dc.contributor.supervisorMorten Egebergen_US
dc.identifier.bibsys031380824en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata