Abstract
Det indirekte demokratiet gir ikke alltid noe godt bilde av hva velgerne mener om ulike saker, fordi valg mellom et lite antall partier gir små muligheter for å uttrykke mange saksstandpunkter. Derfor kan det være behov for mer direkte demokrati, og her er meningsmålinger på mange måter et godt og ikke minst rimelig alternativ til folkeavstemninger. Men det er viktig at meningsmålingene gir et riktig bilde av opinionen. Meningsmålingsbransjen er inne i en utfordrende tid. Som et resultat av synkende deltagelse er det blitt mer ressurskrevende å gjennomføre representative meningsmålinger i dag enn tidligere. Allikevel er det en stor økning i antall undersøkelser som gjennomføres i dag og det er stadig flere aktører som kommer til. Det har hovedsakelig vært telefonintervjuene som har vært førstevalget som metode for datainnsamling siden de tok over for besøksintervjuene på 1970-tallet. Men det er ikke lenger slik at telefon nødvendigvis alltid er den beste eller rimeligste metoden. Når man ser utviklingen i samfunnet de siste 10-15 årene kan det virke som at noe bør gjøres for at undersøkelser i dag skal kunne gjennomføres med samme representativitet som tidligere. Denne oppgaven forsøker å kartlegge de utfordringene surveymetodologien står ovenfor i det 21 århundre for så å vurdere om bruk av Internett og et blandet design kan møte disse utfordringene og øke representativiteten i dagens undersøkelser.