Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:28:27Z
dc.date.available2013-03-12T09:28:27Z
dc.date.issued1995en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationRøe, Preben Sandborg. Holdninger i Eu-spørsmålet. Hovedoppgave, University of Oslo, 1995en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/13737
dc.description.abstractHOLDNINGER I EU-SPØRSMÅLET: NYANSER - SAMMENHENGER - FORM. Med utgangspunkt i EU som en dynamisk og kompleks samarbeidsprosess mellom for tiden 15 demokratiske land, blir det satt fokus på den enkelte velgers holdninger i EU-spørsmålet. Ved å analysere data samlet inn gjennom spørreundersøkelsen Eurobarometer 39.0 blir nyanser, sammenhenger og form ved velgernes holdninger til EU-spørsmålet studert. Analysen er gjort delvis separat for hhv. Norge, Danmark, Tyskland (Vest) og Italia, og delvis er de fire landene satt inn i en sammenheng. EU-samarbeidet er et omstridt, interessant og komplekst tema som særlig i Norge har vært gjenstand for en svært polarisert tilnærming. Et ja-nei perspektiv i studiet av holdninger i EU-spørsmålet forutsetter stor grad av endimensjonalitet i holdningsbildet. På bakgrunn av EU-spørsmålets kompleksitet er det rimelig å forvente et flerdimensjonalt holdningsbilde. Utgangspunktet for oppgaven er mao. en forventning om at kompleksiteten i EU-samarbeidet i noen grad gjenspeiles i den enkeltes holdninger i EU-spørsmålet, og at den enkelte dermed har et mer nyansert holdningsbilde til EU-spørsmålet enn et "ja" eller "nei" til EU. Følgende tre problemstillinger ligger til grunn for analysen: 1. I hvilken grad er det et nyansert holdningsbilde i opinionen til ulike deler av EU-samarbeidet? Hvilke sammenhenger mellom holdninger til ulike deler av EU-samarbeidet kan spores i opinionens holdningsbilde? Hvilken form særpreger holdningene til EU-samarbeidet i opinionen? I oppgaven konkluderes det med at spørsmålet om norsk medlemskap, og folkeavstemninger som i to perioder har dominert norsk politikk, har hatt for sterk innvirkning på forskernes perspektiver i studiet av holdninger i EU-spørsmålet. Studier basert på et polarisert perspektiv (endimensjonalt) av EU-opinionen, åpner bare for kjennskap til et svært forenklet holdningsbilde. Et slikt forenklet holdningsbilde rettferdiggjør ikke det mangfold og den kompleksitet som denne analysen avdekker at gjør seg gjeldende hos den enkelte velger, særlig i Nord- Europa. De viktigste empiriske funn i oppgaven kan oppsummeres slik: Andel nyanserteGrad av sammenheng Form Norge 80 prosentKlar Mest kognitiv Danmark 82 prosentSterk, entydig Mest kognitiv Tyskland60 prosentKlar, helt entydig Aff. & kogn. Italia70 prosentKlar, fragmentert Aff. & kogn. Oversikt: kapitler og avsnitt Kapittel 1: Tema - problemstilling: Tema - Omstridt tema - Interessant tema - Integrasjon et gjennomgangstema - Polarisert perspektiv - Komplekst tema - Den rasjonelle velger - Problemstilling - Fire land - Oppgavens videre gang. Kapittel 2: Holdning: Nøkkelbegrep - Tre komponenter - Holdningskomponentene i EU-spørsmålet - Holdning versus andre sosialpsykologiske begreper - Målbarhet - Utbredelse - Eliteperspektivet - Masseperspektivet- Definisjon. Kapittel 3: Metode og data: Veivalgene - Komparativ metode - Makro- og mikronivå - Norge, Danmark, Tyskland og Italia - Datamaterialet - Kvantitative analyseteknikker - Hva letes det etter? - Hvordan avdekke grad av nyanse? - Hvordan avdekke sammenhenger? - Hvordan avdekke form? Kapittel 4: Nyanser i opinion: Hypoteser om nyanser - Referanspunkt - Nyanser i den norske opinionen - Nyanser i den danske opinionen - Nyanser i den tyske opinionen - Nyanser i den italienske opinionen - Nyanser på individnivå - Konklusjon: Varierende grad av nyanser i holdningsbildet. Kapittel 5: Sammenhenger i holdningsbildet: Norge, Danmark, Tyskland og Italia: Hypoteser om sammenhenger - Sammenhenger i den norske opinionen - Ja-folk versus nei-folk - Kumulative sammenhenger? - Konklusjon: Sammenhenger med kumulativt tilsnitt - Sammenhenger i den danske opinionen - Ja-folk versus nei-folk - Kumulative sammenhenger? - Konklusjon: Relativt entydig kumulativ sammenheng - Sammenhenger i den tyske opinionen - Ja-folk versus nei-folk - Kumulative sammenhenger? - Konklusjon: Sterk, entydig kumulativ sammenheng - Sammenhenger i den italienske opinionen - Ja-folk versus nei-folk - Kumulative sammenhenger? - Konklusjon: Uklare og fragmenterte sammenhenger - Sammenhenger i komparativt perspektiv - Kumulative sammenhenger i komparativt perspektiv - Sammenhengenes betydning for overordnet holdning til EU-samarbeid - Konklusjon: Europeiske fellestrekk, med klare nasjonale variasjoner. Kapittel 6: Utdanning eller saksnærhet: Hva er avgjørende for nyanse og sammenheng? Utdanning - Måling av utdanning - Utdanning og grad av nyanse - Utdanning og sammenheng - Saksnærhet - Måling av saksnærhet - Saksnærhet og grad av nyanse - Saksnærhet og sammenheng - Konklusjon: Utdanning avgjørende. Kapittel 7: Form i komparativt perspektiv: Affektiv versus kognitiv holdning: Hypoteser om form - EU-holdningens affektive aspekt - EU-holdningens kognitive aspekt - Empirisk sammenligning av spørsmål - Konklusjon: Kognitiv EU-holdning hos dansker og nordmenn. Kapittel 8: Oppsummering/konklusjon.nor
dc.language.isonoben_US
dc.subjecthovedoppgave statsvitenskap DEWEY: Folkeopinion:sosiologi: Holdninger:sosiologi: Offentlig mening:sosiologi: Opinionsdannelse:sosiologi: Public opinion:sosiologi:en_US
dc.titleHoldninger i Eu-spørsmålet : nyanser - sammenhenger - formen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorRøe, Preben Sandborgen_US
dc.subject.nsiVDP::240en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Røe, Preben Sandborg&rft.title=Holdninger i Eu-spørsmålet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1995&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-35778
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo257en_US
dc.identifier.bibsys952381036en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata